محور اصلى این كتاب، نهایة الحكمه مرحوم علامه است. استاد مصباح ابتدا مطلب كتاب نهایه را كاملا تقریر و تبیین كرده اند و در موارد لازم به نقد آن پرداخته و در پایان نظر مختار خود را مطرح ساخته اند. این سبك تدریس در رشد فكرى و استقلال نظر دانشجو تأثیر به سزایى دارد. در این دو جلد مباحث از اول تا پایان فصل هشتم از مرحله چهارم كتاب نهایة الحكمه آمده است.
گفتنى است استاد این مباحث را به طلابى درس مى دادند كه قبلا با مقدمات فلسفه آشنا شده بودند و دو كتاب بدایة الحكمة و فلسفتنا را نزد اساتید دیگر، و مواد درسى كتاب آموزش فلسفه را ـ كه در آن ایام هنوز به رشته تحریر در نیامده بود ـ نزد خود ایشان فرا گرفته بودند. بنابراین، آنان، هم با فلسفه و انواع استدلال هاى آن، و هم با مذاق استاد و شیوه تدریس و نقدها و موشكافى هاى ایشان آشنایى كافى داشتند. بر این اساس بعضى مطالبْ كمتر توضیح داده شده و حتى گاه به اشاره اى بسنده گردیده است. از سوى دیگر سطح معلومات خوانندگان كتاب را نمى توان با سطح آشنایى مستمعین درس یكسان فرض كرد. از این رو در تدوین یك كتاب نباید از توضیح مطالب مجمل یا تشریح مقدمات فروگذارى كرد. به این دلیل، محقق ارجمند، آقاى عبودیت در نگارش این اثر، زیر نظر استاد مطالبى را افزوده اند كه بعضى، از سایر كتاب هاى استاد، و چند مورد نیز از كتب مرحوم شهید مطهرى برگرفته شده است.
این كتاب با افزوده هاى فاضل محترم، آقاى عبودیت بسیار روشن و روان گردیده و خواننده را در فهم مطالب فلسفى یارى مى رساند. كتاب نهایة الحكمه در واقع خلاصه اى از فلسفه ملاصدراست كه به قلم علامه بزرگوار محمدحسین طباطبایى(رحمه الله) نگاشته شده و البته در مواردى نیز نظریات جدیدى از خود ایشان بر افكار ملاصدرا افزوده شده است. این كتاب، مقدمات غور در اسفار اربعه ملاصدرا را براى علاقه مندان فراهم مى سازد.
تاكنون دو جلد این كتاب به قلم آقاى عبدالرسول عبودیت تحقیق و نگارش یافته و در پاییز 1376 با شمارگان 3000 نسخه از سوى انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(رحمه الله) به چاپ رسیده است. گفتنی است این کتاب در سال 1387 در قالب مجموعه آثار حضرت استاد با عنوان «مشكات» منتشر شده است.