خدا‌شناسی (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن 1)

خدا‌شناسی (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن 1)

وزیری، گالینگور، 608 صفحه، چاپ اول 1389، چاپ سوم 1396.

این کتاب بخش اول از مجموعه مباحث معارف قرآن حضرت استاد است که پس از بازنگری و تحقیق توسط حجت‌الاسلام والمسلمین امیررضا اشرفی، به صورت متن درسی و برای 3 واحد درسی تدوین شده و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) انتشار یافته است.

روش ارایه بحث در این کتاب كه در 3 فصل و نوزده درس تنظیم شده، بر شیوه تفسیر موضوعی استوار است  و در هریک از مسایل و موضوعات، آیات قرآنی مربوط استخراج، دسته‌بندی، بررسی و تفسیر شده‌ است.

فصل اول این كتاب با عنوان«شناخت خدا»، به مفهوم‌شناسی و اهمیت شناخت خدا، شناخت خداوند در قرآن، انواع معرفت و گرایش به خدا، اقسام و مراتب خداشناسی، حد شناخت حضوری و حصولی خداوند اختصاص یافته است.

در فصل دوم كتاب با عنوان «توحید» به بیان مفهوم، مراتب و نصاب توحید، ارزش مراتب توحید، قرآن و استدلال بر توحید و اقسام توحید در اصطلاح فیلسوفان و متکلمان پرداخته شده است.

در فصل سوم كه به «افعال خداوند» اختصاص یافته موضوعاتی از قبیل خلق و تدبیر و رابطه آنها، قلمرو خالقیت و تدبیر الهی، توحید افعالی و اصل علیت، فاعلیت خدا و سایر موجودات، گستره قدرت، مشیت و اراده خداوند، قلمرو قدرت خداوند و امور محال، قدرت خدا و افعال قبیح، مراد از حسن و قبح و معیار آن، بازخواست نشدن خداوند و راز آن، هدف افعال الهی، هدف از آفرینش جهان و انسان، مراتب فعل الهی با اشاره به علم، کتاب، اذن، مشیت و اراده الهی، مفهوم قضا و قدر و رابطه آنها، انواع و گستره تقدیر و قضای الهی و جایگاه قضا در افعال الهی و اراده و اختیار انسان مورد بحث قرار می‌گیرد.

گفتنی است، مباحث این کتاب پیش از این نیز همراه با بحث‌های كیهان‌شناسی و انسان‌شناسی در کتابی با عنوان «خداشناسی، كیهان‌شناسی، انسان‌شناسی» تدوین و منتشر شده است.