علامه مصباح: بالاترین ویژگی شهید مطهری (ره) شناخت ایشان به زمان ونیاز جامعه بود

 علامه مصباح تأکید کرد: در انتخاب رشته تحصیلی، نیاز جامعه را در نظر بگیرید، افق دید خود را وسعت دهید، و با همت بلند و عزم راسخ برای گسترش اسلام به سرتاسر جهان برنامه ریزی کنید. بالاترین ویژگی شهید مطهری (ره) شناخت ایشان به زمان و نیاز جامعه بود وعظمت شهید مطهری (ره) از فکر صحیح، انتخاب استاد و رفیق خوب، و از همه بالاتراخلاص ایشان نشأت می‌گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت الله مصباح، ایشان در مراسم بزرگداشت مقام استاد شهید مطهری (ره) و روز استاد که در مدرسه علیمه معصومیه قم برگزار شد، ضمن تجلیل از مقام استاد، خاطرنشان کرد: در اسلام برخی از حقوقی که برای افراد تعیین شده مشروط به ایمان و اسلام نیست، که حقوقی مانند حق همسایه، حق پدر و حق معلم از این دسته می باشند.

وی با اشاره به جهات اشتراک پدر و معلم، یادآور شد: معلم و پدر هر دو واسطه فیض الهی هستند و زمینه استفاده از نعمت های الهی را برای فرد بوجود می آورند: پدر با وجود بخشیدن به فرزند، و معلم با واسطه شده در علم و رشد عقلانی شاگرد.

ایشان با بیان اینکه گاهی اوقات مقام معلم حتی از مقام پدر هم بالاتر می رود، اظهار داشت: همانطور که نعمت های روحی و معنوی بر نعمت‌های مادی فضیلت دارند، افرادی هم که در جهت تعالی معنوی انسان قدم بر می دارند بر کسانی که فقط زمینه‌های رشد مادی را فراهم می کنند برتری دارند.

علامه مصباح به وجود حق انتخاب معلم و عدم آن در پدر اشاره و خاطرنشان کرد: معلمان نیز با توجه به علومی که تعلیم می‌دهند دارای مراتب متفاوتی هستند، و یقینا معلمی که تعالیم دینی و قرآنی را آموزش می دهد و انسان را به سمت خدا و معنویت سوق می دهد، منزلت و جایگاه بالاتری نسبت به سایرین دارد.

ایشان ادامه داد: معلمی که یک فرد را آموزش می‌دهد با شخصیتی که معلم جامعه ای می شود و تمام افراد جامعه را به سمت سنت های الهی سوق می دهد و از تاریکی غفلت می رهاند، نیز از نظر ارزش متفاوت اند و حقی که این معلم بر جامعه دارد با افراد دیگر قابل مقایسه نیست.

وی تأکید کرد: در زمان ما، حق حضرت امام (ره) به عنوان معلمی که بسیاری از حقائق اسلام را تعلیم داد و نور معارف دین را در قلب ها زنده کرد، حقی عظیم و بی نظیر است به طوری که می توان گفت هر انسانی که بخاطر این تعلیم و راهنمایی حضرت امام (ره) نور ایمان در دلش زنده شده و عمل خیری انجام می دهد، ثوابی از آن در نامه عمل حضرت امام (ره) نیز نوشته می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوتی که میان معلمین وجود دارد، اظهار داشت: اگر میان یک معلم با دیگری این همه فرق از جهت رتبه و جایگاه وجود دارد، چه خوب است که معلم در انتخاب درسی که تدریس می کند و تعلیم می دهد، دقت بیشتری کند.

ایشان افزود: عامل بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد، نیاز جامعه است؛ هم استاد و هم شاگرد باید برای تعلیم و تعلم، نیازهای جامعه را درنظر بگیرند و بر اساس آن نیاز به تدریس و تحصیل علم بپردازند، هر چند نیازی مربوط به آینده جامعه باشد که در حال حاضر برای جامعه محسوس نیست.

وی با بیان اینکه رفتار معلم و رابطه او با شاگرد نیز می تواند منشأ اثر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: یک معلم می تواند با عملکرد خود مفاهیمی را به شاگرد القاء کند و در واقع با عمل خود زمینه های تربیتی را برای او فراهم کند و الگویی عملی برای شکل گیری رفتار مناسب دینی و اجتماعی برای شاگرد باشد.

آیت الله مصباح همه طلاب را به استفاده بهنیه از وقت سفارش کرد و یادآور شد: در انتخاب رشته تحصیلی، نیاز جامعه را در نظر بگیرید، افق دید خود را وسعت دهید، و با همت بلند و عزم راسخ برای گسترش اسلام به سرتاسر جهان برنامه ریزی کنید.

وی افزود: امروزه حدود 7 میلیارد انسان بر روی زمین زندگی می کنند که به جد می توان گفت نیمی از آن ها به دنبال کسب حقیقت هستند، و حتی بسیاری خودشان برای شناخت اسلام اقدام می کنند، و لذا باید برای تبلیغ اسلام و گسترش آن در جهان تلاش کرد.

ایشان در پایان با اشاره به جهات امتیاز شهید مطهری (ره)، ادامه داد: ایشان یکی از بزرگترین، نافع ترین و وظیفه شناس ترین معلمان زمان ما بود.

علامه مصباح یادآور شد: مهمترین ویژگی شهید مطهری (ره) شناخت ایشان نسبت به زمان و نیاز جامعه بود، و عظمت شهید مطهری (ره) از فکر صحیح، انتخاب استاد و رفیق خوب، و از همه بالاتراخلاص ایشان نشأت می گرفت.

این دیدار در تاریخ 13 اردیبهشت 1393 در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...