به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید دانش پژوهان دوره غیر حضوری این مؤسسه، با بیان اینکه انسان از همان دوران کودکی به دنبال فهمیدن و شناختن است، افزود: بسیاری از اموری که به حساب شیطنت کودکان گذاشته میشود، به همین دلیل است که کودک به دنبال شناخت است؛ اصلا فلسفه اسباب بازی در کودکان نیز این است که بتوانند با شناختی که به دست آورده اند، در اشیاء نیز تصرف کنند و شناختشان را در عمل نشان دهند.
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به رشد تکاملی انسان گفت: انسان در مسیر شناخت و رشد، گاهی دارای جهش هایی نیز هست؛ لذا بچه در مقطعی به شناخت نسبت به مسائل پیرامونی اش قانع نیست و میخواهد ماه و خورشید و هستی را بشناسد؛ جهش دیگر زمانی است که انسان به فکر شناخت خود میباشد و در مرحله بعد میخواهد رابطه خود با هستی را بداند. لذا این مراحل را همه انسانها طی کرده و میکنند، اما کسانی که نبوغ دارند، کاملا به این مسائل توجه دارند و دیگران هر چند در حال طی مراحل هستند، ولی متوجه آن نیستند.
این متفکر اسلامی با اشاره به روایتی، دانایی را مقدمه ای برای توانایی دانست و افزود: به عبارت بهتر علم مقدمه عمل است؛ انسان هر چه جلوتر میرود، بیشتر متوجه میشود که مجهولاتش زیاد است؛ لذا انسان فطرتا دوست دارد همه چیز را بداند، اما عمر آدمی و شرایط اجازه فهم همه چیز را نمی دهد، لذا باید چیزی را انتخاب کند که بر امور دیگر ترجیح دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مرجحات برای انتخاب کردن علم، مفیدتر بودن و پایدارتر بودن است، ادامه داد: مخصوصاً با توجه به اینکه علم مقدمه عمل است، اگر انسان به این نتیجه برسد که علم و عملی نتیجهای مفیدتر دارد و دوام بیشتری نیز خواهد داشت، آن را انتخاب خواهد کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ما اعتقاد داریم که نسبت زندگی دنیا در برابر زندگی بینهایت انسان در آخرت، حتی مانند چشم به هم زدنی هم نیست، ادامه داد: طبیعی است که علم و عملی که نتیجهای بینهایت دارد، قابل مقایسه با کاری نیست که نتیجهاش چند ساله و محدود به این دنیاست؛ لذا قدم اول این است که زندگی خود را بشناسیم و توجه داشته باشیم که انسان، حیات ابدی دارد که زمان بسیار کمی از آن را در این دنیا سپری میکند؛ خدایی هست که به همه اعمال رسیدگی میکند، و عالمی وجود دارد که ظرفیت پاداش و کیفر بینهایت را دارد، و راه هم همان است که انبیاء و اولیاء گفتهاند.
آیت الله مصباح ادامه داد: تنها در صورتی که سعادت ابدی و باز بودن راه برای رسیدن به این سعادت را پذیرفته باشیم، جواب منطقی و قابل قبول برای این سئوال داریم که کدام علم و عمل، ارزندهتر است؟
وی مهم ترین مشکل انبیاء را باورندان معاد و قیامت ورای این دنیا به مردم دانست و افزود: مردم نمی توانستند باور کنند، انسانی که میمیرد و خاک شده یا به هر طریقی از بین میرود، دوباره احیا خواهد شد. لذا اگر ما در این زمینه شک و شبهه ای داریم، ابتدا آن را برطرف کنیم و اگر باور داریم، باید سعی کنیم زندگی را بر اساس همین اصول بنا کنیم؛ البته هر چند، انسان از بچگی به دنبال شناخت و عمل بر طبق آن است؛ اما این اصول اموری است که هیچ کس، خود به خود به فکرش نمی افتد و حتی وقتی آنها را شناخت نیز به راحتی طبق فهمیده هایش عمل نمی کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یکی از برکات انقلاب عظیم الهی در کشور، ایجاد موج دین خواهی و دین شناسی در کشور بود، به ذکر خاطره ای پرداخت و ادامه داد: چندین سال قبل از انقلاب، بهائی به دین داده نمی شد و جالب اینکه در مدرسه ای که ما درس میخواندیم، هیچ یک از معلمان، حتی روخوانی قرآن را بلد نبودند و ما مجبور بودیم برای اصلاح روخوانی خود نزد یک معلم زرتشتی! برویم. در حالی که امروز در سراسر کشور حافظان قرآن 7-8 ساله به وفور وجود دارند و قاریانی داریم که حتی از قاریان عرب زبان – که قرآن به زبان مادرزادی آنان است – بهتر قرائت میکنند.
وی افزود: قبل از انقلاب اگر افرادی میخواستند به دنبال شناخت دین بروند، شاید 20 سال طول میکشید تا بتوانند به اندازه یک دوره کارشناسی امروز، دین را یاد بگیرند، البته آن هم بدون هیچ گونه حمایتی؛ اما امروز به برکت انقلاب زمینه ای فراهم شده که حتی به صورت غیر حضوری میتوان در یک دوره کارشناسی، به اندازه 20 سال گذشته، دین را آموخت و حتی سئوالات را مطرح کرده و پاسخ خود را گرفت.
گفتنی است مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید دانش پژوهان غیر حضوری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم، با عنوان «نسیم مهر»، جمعه نهم مهرماه در سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد.