قال علي عليه‌السلام : إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا؛ امير مومنان عليه‌السلام مي‌فرمايند: همانا براي شما بهايي جز بهشت نيست، پس به کمتر از آن نفروشيد. (نهج‌البلاغه، حکمت456)

سه شنبه 16 /09 /1395

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: افرادی برای انقلاب اسلامی، قیام کردند و زحمت کشیدند و حتی قانون تصویب کردند که همه قوانین بر اساس اسلام باشد، حتی می‌دانند که ولایت فقیه رکن، انقلاب اسلامی است، اما وقتی در عمل قرار می‌گیرند، می‌گویند اسلام که به نوع معامله و قرض دادن ما کاری ندارد، اطاعت از ولی فقیه هم که چون معصوم نیست، پس خیلی لازم نیست، بگذریم که برخی خود را نیز کمتر از ولی فقیه نمی دانند. این تفکرات در برخی افراد وجود دارد.

به گزراش پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در جمع تعدادی از مسئولان نیروی انتظامی کشور با بیان روایاتی از امیرالمؤمنين (ع) درنهج البلاغه، گفت: ورود انسان در این عالم با سختی و گرفتاری همراه است، و این مسأله نشان مي‌دهد که این عالم جای استراحت و آسایش مطلق نیست، بلکه زندگی دائما با سختی‌ها همراه است.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی با طرح این سئوال که چرا خداوند عالم را طوری آفریده است که این سختی‌ها و مصیبت‌ها در آن وجود داشته باشد، اظهار داشت: پاسخ کامل به این سئوال، مجال بیشتر و مقدمات گسترده‌ای می‌خواهد؛ اما اجمالا باید گفت که این عالم محل امتحان است؛ قرار نیست انسان در این دنیا بماند، بلکه آمده است تا خود را بسازد و برای زندگی ابدی آماده کند؛ وقتی دنیا را محل امتحان بدانیم، طبیعی است که مانند سایر امتحانات، سختی‌ها و مشکلات خاص خودش را داشته باشد و فرد امتحان‌شونده در برابر دشواری‌ها و ابهام‌هایی قرار گیرد که با غلبه بر آنها و سربلندی در امتحان، به رشد بیشتری برسد.

وی با تأکید بر این که ماهیت دنیا در نگاه انبیاء امتحان است، ادامه داد: البته یک سری ناگواری‌هایی وجود دارد که نتیجه اعمال خود انسان هاست، و خدا این بخش از سختی‌ها را بر انسان وارد می‌کند تا فرد متوجه آثار و اعمال خود شود و از نتایج آثار عمل خود غافل نشود.

آیت الله مصباح با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، اظهار داشت: همه سختی‌ها در یک سطح نیستند و برخی بلاها دشوارتر از برخی دیگرند؛ آن هم امتحاناتی است که در حوزه اجتماعی متوجه افراد می‌شود؛ زيرا در بلاهاي فردی، خود فرد آسیب می‌بیند، اما در صورت عمل نکردن به وظایف اجتماعی، امت و مردم زیادی آسیب می‌بینند؛ لذا گاهی انسان احساس وظیفه می‌کند که برای امتی کاری انجام دهد، ولو به قیمت جانش تمام شود، و آن در جایی است که بخواهد در برابر دشمن متجاوز از جان و مال و ناموس و دین مردم دفاع کند.

وی دفاع مقدس را از جمله همین سختی‌های بزرگ دانست که عده‌ای با انجام وظیفه اجتماعی خود، جان خودشان را تقدیم کردند، و ادامه داد: چه جوانانی از این مملکت در راه انجام وظیفه به جبهه‌ها رفتند که حتی جنازه برخی از آن‌ها نیز برنگشت!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: آیا خطر چنین جنگی برای یک ملت بیشتر است یا خطر فردی که بخواهد از خون چند صدهزار شهید سوء استفاده کند تا چند روزی بیشتر بر سر کار بماند، تا بتواند از اموال بیشتری بهره‌مند شده، حقوق نجومی بگیرد؟ چنین افرادی خیلی باید وجدان خود را پایمال کرده و بی وجدان باشند که دستاورد خون شهدا را چنین زیر پا بگذارند.

آیت الله مصباح ادامه داد: ملتی قیام کردند و جان و مال خود را به خطر انداختند، اموالشان ازبین رفت، شهرهایشان ویران شد، جوان هایش پر پر شدند، و مادر‌ها جوانانشان را با دست خود دفن کردند و حتی حاضر نشدند براي آنها گریه کنند و حتی افتخار کردند از این که جوانانشان را در راه خدا دادند؛ 8 سال در مقابل دشمن دفاع کردند و دسته گل‌هایی را فدا کردند که در تاریخ بی نظیر است. اگر ندیده بودیم، حتی باور کردن خبرش هم برای ما دشوار بود؛ آیا قابل باور است مادری سه فرزندش شهید شوند و گریه نکرده بلکه افتخار کند و بگوید: ‌ای کاش فرزندان دیگری هم داشتم که در راه خدا می‌دادم؟ حال بعد از این همه فداکاری، اگر در نظامی که به برکت خون شهدا برپا شده و به ثمر نشسته، افرادی پیدا شوند که به دنبال این باشند که چند روزی بیشتر بر صندلی ریاست تکیه بزنند، و بر سر ریاست دعوا کنند، و حاضر باشند که حاصل خون شهدا را زیر پا بگذارند که چند روزی خوش بگذرانند، خطرشان چه قدر است؟  البته چقدرآدم باید پست باشدکه چنین کند؟!

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که ریشه این خباثت در شناخت و روح و دل آدمی است و فکر انسان ممکن است در اثر عواملي دچار دگرگوني شود، ادامه داد: باید توجه داشت که همیشه چنین افرادی در جامعه وجود داشته اند؛ افرادی که فکرشان عوض شد در صدر اسلام هم بودند، برخی کسانی که در کربلا جلوی سید الشهدا (ع) صف آرایی کردند، همان‌هایی بودند که پای منبر رسول خدا (ص) نشسته بودند و برخی شان نیز حتی در صفین در رکاب علی (ع) جنگیده بودند.

وی افزود: افرادی برای انقلاب اسلامی قیام کردند، زحمت کشیدند، و حتی در قانون اساسي تصویب کردند که همه قوانین بايد بر اساس اسلام باشد، و حتی می‌دانند که ولایت فقیه رکن انقلاب اسلامی است، اما در هنگام عمل، می‌گویند اسلام که به نوع معامله و قرض دادن ما کاری ندارد؛ يا اطاعت از ولی فقیه هم خیلی لازم نیست چون معصوم نیست! بگذریم که برخی خود را نیز کمتر از ولی فقیه نمی دانند!

آیت الله مصباح با بیان این که در ادبیات امروز این نوع تفکر که دین را از امور دنیوی و سیاست جدا می‌داند، سکولاریسم نام دارد، ادامه داد: طبق این تفکر، دین فقط همان نماز و مسجد و روزه است، اما بازار و تجارت و مخصوصا سیاست، مربوط به دنیاست و ربطی به دین ندارد! عمق فاجعه این است که این تفکر مربوط به عده‌ای از افرادی است که قائل به دین و خدا و قیامت هستند، چه رسد به کسانی که معتقد هم نیستند.

استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، تفکر سکولاریسم را دارای ریشه‌ای دیرینه دانست و افزود: وقتی حضرت شعیب (ع) از مردم خواست تا کم فروشی نکنند، مردم اعتراض می‌کردند که این مسأله چه ربطی به دین دارد که پیامبر در مورد آن نظر دهد؛ چرا که تفکرشان این بود که دین ربطی به تجارت و دنیا ندارد. امروز هم عده‌ای می‌گویند دین، همان نماز و روزه است، به دین و روحانیان چه ربطی دارد که در مورد نرخ بهره و تجارت و به ویژه در مورد سیاست نظر می‌دهند؛ چه ربطی به دین دارد که با آمریکا چگونه برخورد کنیم؟!

وی ریشه مفاسد اجتماعی را جدا کردن حوزه دین از حوزه دنیا  دانست و خاطر نشان کرد: ابتدا باید این مسأله برایمان حل شود که آیا دین شامل امور دنیا و اجتماع و سیاست و اقتصاد هم می‌شود یا خیر؟ آیا  فقط دین رادرامورفردی بایدرعایت کنیم یاباور داریم دین در همه امور باید رعایت شود؟ اگر رعایت دین باید در همه امور باشد، باید در رأس جامعه، فردی قرار بگیرد که اسلام را در همه ابعادش بشناسد و لذا در رأس هرم مديريت جامعه، ولی فقیه است تا اسلام را در امور سیاسی هم بتواند پیاده کند. آن فقیهی که فقط عبایش را روی سر بکشد و زیارت عاشورا بخواند و به منزل برود، نمی تواند ولی فقیه باشد؛ بلکه باید کسی باشد که اسلام را در ابعاد اجتماعی‌اش بشناسد.

آیت الله مصباح افزود: اگر نگاه ما به دین، نگاهی جامع است که باید در همه ابعاد رعایت شود،  پسحکمولیفقیهبایداطاعتشود. اماچون این مسأله براي بعضي هنوز حل نشده است، هر کجا نظر ولي فقيه با نظر آنها مخالف باشد، نوعی اختلاف سلیقه قلمداد می‌شود؛ در رأی دادن‌ها به نظر ولي فقيه بی توجهی می‌شود، و وظیفه ديني فقط نماز خواندن و درست کردن حمد و سوره تلقی می‌شود! و این که چه کسی رئیس جمهور باشد، و با آمریکا چگونه بايد رفتار کرد، مسأله‌ای بی ربط به دین قلمداد می‌گردد!

وی سکولاریسم را خطری دانست که آینده انقلاب و اسلام را در جهان تهدید می‌کند و ادامه داد: امروز تنها کشوری که خود را مقید می‌داند که احکام اسلام را رعایت کند، ایران است؛ اگر اسلام در ایران شکست بخورد، دیگر در کجا باید به اسلام عمل شود؟

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان اظهار داشت: صدها هزار شهید داده‌ایم تا این نظام برقرار شود و ما مسئولیم که این نظام را حفظ کنیم. گرچه امروز لازم نیست تو شهید شوی، اما حداقل آن چه شهدا با خونشان برایت گذاشته‌اند را نگه دار! باور داشته باشیم اگر در این زمینه کوتاهی کردیم خیانت کرده‌ایم، آن هم نه به یک نفر، آن هم نه خیانت به هر کسی؛ بلکه به صدها هزار شهیدی که در عالم مثل خورشید می‌درخشند .

گفتنی است دیدار علامه مصباح یزدی با جمعی از مسئولان و نیروهای انتظامی 14 آذرماه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

انتهای پیام/

آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org