علامه مصباح: وظیفه ولی جامعه تشخیص مصالح و بیان آن‌ها، و وظیفه ما اطاعت است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که وظیفه ولی جامعه تشخیص مصالح و بیان آن‌ها، و وظیفه ما اطاعت است، خاطر نشان کرد: ولی‌فقیه توان این را دارد که مسائل مختلف را با هم بسنجد و طبق اقتضای مصالح اسلام، حکمی بدهد؛ اما فردی که نتوانسته همه مسائل را با هم بسنجد، گاهی دلیل آن حکم را نمی‌فهمد و در آن شک و تردید می‌کند و حتی گاهی نظر ولی‌فقیه را خلاف شرع می‌پندارد! این هم یک امتحان است .

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در جمع اعضای جبهه پایداری با اشاره به رشد تکنولوژی اظهار داشت: امروز هم فهم افراد رشد پیدا کرده است و هم اسباب و ابزار، تکامل یافته است؛ زمانی شیخ صدوق برای دیدن یک حدیث باید چند شبانه روز مسیری را طی کند تا به آن دست یابد، اما امروز با یک گوشی تلفن همراه، صدها منابع در اختیار افراد قرار دارد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌که خداوند برای هدایت بشر، پیامبرانش را فرستاد و امروز نیز کتاب وحی در اختیار ما قرار دارد، خاطر نشان کرد: طبق فرمایش قرآن همه کارهای ما (از زندگی گرفته تامرگ) امتحان الهی است؛ حتی در یک لبخند ساده نیز امتحان و حساب و کتاب در کار است؛ اصلا همین مسئله که بتوانیم وظیفه خودمان را بشناسیم نیز نوعی امتحان است.

وی با اشاره به این‌که یکی از راهکارهای شناخت وظیفه، رجوع به متخصص است، ادامه داد: برخی عارشان می‌شود که به دیگران مراجعه کنند و وقتی در عرصه‌ای تخصصی دارند، گمان می‌کنند رجوع به متخصص در امور دیگر، سبب کسر شأن آن‌هاست.

آیت الله مصباح افزود: به هر حال کسی که متخصص است و مورد رجوع قرار می‌گیرد نیز مورد امتحان الهی است؛ بلکه امتحانش سخت‌تر و پیچیده‌تر است؛ چرا که نه تنها باید پاسخ‌گوی اعمال خودش باشد، بلکه اعمال کسانی که به سخن وی اعتماد می‌کنند نیز بر عهده او خواهد بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند این عالم را به گونه‌ای طراحی کرده است که گاهی در یک زمان، فردی به چند شیوه مورد امتحان قرار می‌گیرد؛ امتحاناتی که شبیه هم نیستند و نوع آنها با هم تفاوت دارد. اگر نگاه ما این باشد که دائما در حال امتحان الهی هستیم، اعتراضات ما نیز به مشکلات و کمبودهای عالم، کمتر می‌شود و حواسمان را بیشتر جمع می‌کنیم که تصمیم‌های بهتری بگیریم و عمر خود را صرف کارهایی کنیم که اولویت دارد.

آیت الله مصباح با اشاره به این‌که یک متخصص باید بتواند اهم را از مهم بازشناسد، افزود: حتی ممکن است، امروز یک مسئله مهم‌تر باشد و فردا مسئله دیگر؛ جهل به این امور است که سبب می‌شود برخی نتوانند فلسفه فرمایشات مقام معظم رهبری را درک کنند و ایراد بگیرند که چرا در زمانی چنین گفته و زمان دیگر چنان گفتند. این در حالی است که در سیره معصومین (ع) نیز این اختلاف ظاهری به چشم می‌خورد و نه تنها عمل پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآلهو اهل‌بیت‌علیهم‌السلام در جاهای مختلف، باهم فرق دارد، بلکه گاهی کلمات و روایات آن‌ها نیز متفاوت است.

وی با اشاره به نمونه‌های مختلفی از سیره اهل‌بیت‌علیهم‌السلام خاطر نشان کرد: در قرآن کریم، داستان حضرت خضرو موسی، بیان شده است؛ وقتی حضرت خضر کشتی چند فقیر را سوراخ کرد، می‌دانست که قرار است حاکمی همه کشتی‌های سالم را غصب کند، اما حضرت موسی، خبر نداشت؛ جالب آنکه وقتی حضرت موسی سؤال می‌کند،  حضرت خضر می‌فرماید: نباید سؤال کنی! یعنی حتی پیامبر اولوالعزم نمی‌داند و حضرت خضر نیز جواب نمی‌دهد!

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که وظیفه ولی جامعه تشخیص مصالح و بیان آن‌ها و وظیفه ما اطاعت است، خاطر نشان کرد: ولی‌فقیه توان این را دارد که مسائل مختلف را با هم بسنجد و طبق اقتضای مصالح اسلام، حکمی بدهد؛ اما فردی که نتوانسته همه مسائل را با هم بسنجد، گاهی آن را نمی‌فهمد و به شک و تردید می‌افتد و حتی گاهی نظر ولی‌فقیه را خلاف شرع می‌پندارد! این هم یک امتحان است.

وی با اشاره به نقش شیطان در ایجاد وسوسه و تردید افزود: امام(ره) 65 سال پیش در درس خود مثال می‌زد و می‌فرمود اگر ولی‌فقیه بگوید این عبا را به من بده تا خرج اسلام کنم، باید اطاعت کنی! کار ولی‌فقیه صرفا بیان یک فتوا نیست؛ بلکه ولی‌فقیه مصالح عینی جامعه را تشخیص داده و وظیفه ما را معین می‌کند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تهدیدات بزرگ تکنولوژی و فضای مجازی در کنار ایجاد فرصت‌ها، اظهار داشت: باید سعی کنیم که نسل آینده، اسلام ناب را بفهمند، وگرنه با این رسانه‌ها و سرگرمی با آن‌ها، چه بسا در آینده‌ای نزدیک، نسل آینده، با مسائل ساده اسلام نیز ناآشنا باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که باید اولویت‌های جامعه را شناخته و کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم را مشخص کنیم، افزود: باید ببینیم آن‌چه امروز وظیفه اصلی ماست، چیست؟ اگر سرمایه و امکانات و نیروی انسانی محدودی داریم، در کدام راه صرف کنیم که اهم باشد و نیازهای مهم‌تر جامعه را رفع کند؟ وقتی، کار اولویت‌دار را مشخص کردیم، در شبانه روز حداقل 8 ساعت کار مفید را به آن اختصاص دهیم. البته گاهی شرایط استثنائی پیش می‌آید که انسان باید مدت موقتی را به آن اختصاص دهد.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که شناخت دین و ترویج آن از مهم‌ترین وظایف و کارهاست، افزود: ریشه فسادها نیز عدم رعایت دین است؛ بر فرض که دولت برای نظارت بیشتر و جلوگیری از فساد، نهاد دیگری را نیز تأسیس کند؛ اگر ناظران اهل رشوه باشند، باز هم این نظارت، تأثیرگذار نخواهد بود. علاج کار، دین‌داری است. تکنولوژی زمانی ارزش می‌یابد که در سایه دین و برای خدمات دینی و انسانی به کار رود؛ کار اقتصادی زمانی ارزش دارد که در خدمت انسانیت انسان‌ها یا به عبارت بهتر ارزش‌های دینی باشد.

وی با اشاره به تأثیر توسل به اولیای الهی اظهار داشت: تجربه ثابت کرده است که دعا و توسل در کنار انجام وظیفه، حل مشکل را به دنبال دارد. نمونه‌های امداد الهی زیاد است؛ در جنگ بدر تعداد اندک مسلمانان با چند اسب و سلاح در مقابل لشکر مجهز مشرکان ایستادند؛ وقتی طبق فرمایش قرآن، به خداوند استغاثه کردند و پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله  دعا کرد، خداوند ملائکه را برای یاری مسلمانان فرستاد.

آیت‌الله مصباح با اشاره به نقل خاطره‌ای از سیدحسن نصرالله، امدادهای غیبی در جنگ 33 روزه حزب الله با رژیم صهیونیستی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: در حالی که از نظر اسباب ظاهری، هیچ امیدی برای حزب‌الله باقی نمانده بود، خداوند آن‌ها را یاری کرد و بر ارتش مجهز صهیونیستی پیروز کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اهمیت اخلاص در توسل و دعا ادامه داد: حتی برای شناخت وظیفه هم می‌توان از توسل استفاده کرد. بدانیم این راه، همیشه باز است و هر چه را از ما بگیرند، این کیمیا همواره همراه ماست که نیاز به مؤونه و امکانات خاصی ندارد. وقتی اهل‌بیت‌علیهم‌السلام در مسائل کوچک با توسل، به ما عنایت می‌کنند، آیا در مسائل اساسی و مهم که اساس اسلام بر آن متوقف است، ما را یاری نمی‌کنند؟!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: روز بیست و یک بهمن بود. امام (ره) بعد از نماز ظهر به اتاقشان رفتند و بعد از ساعتی آمدند و گفتند به مردم بگویید به خیابان‌ها بریزند. حتی در مقابل دلسوزی دوستانی که این کار را سبب کشته شدن جمع کثیری از مردم می‌دانستند، فرمودند اگر آقا امام زمان (عج) بفرمایند، چه می‌گوئید؟

وی افزود: متأسفانه ما قدر امام(ره) و جانشین شایسته اش را نمی‌دانیم؛ امروز نگاه کنید به سران کشورهای اسلامی و غیر اسلامی تا اندکی متوجه عظمت رهبر عزیزمان بشوید.

 آیت الله مصباح در پایان با اشاره به نصرت الهی برای مؤمنان، خاطر نشان کرد؛ نصرت الهی به شرطی است که به بهانه‌های مختلف، تنبلی نکنیم؛ فقط دعا نکنیم و بخواهیم خدا همه کارها را درست کند؛ بلکه تمام تلاشمان را انجام داده و در عین حال اعتمادمان به خدا باشد و بدانیم او می‌تواند همه کاستی‌ها را جبران کند.

گفتنی است دیدار اعضای جبهه پایداری با علامه مصباح یزدی چهارشنبه پنجم دی ماه سال جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...