#بازنشر: بزرگداشت يوم‌الله نهم دی مانع اجرای نقشه‌های دشمنان انقلاب است

آیت‌الله مصباح یزدی با تأكید مجدد بر لزوم بزرگداشت یوم‌الله نهم دی و یادآوری حوادث این روز، خاطرنشان كرد: ما باید با بهره‌مندی از درس‌های آموزنده این جریان تاریخی از یک‌سو سعی کنیم آگاهی دینی خود را افزایش دهیم تا دشمنان موفق نشوند به نام دین مطالب باطلی را به خورد جامعه ما بدهند؛ از سوی دیگر با افزایش آگاهی‌های سیاسی‌ـ‌اجتماعی‌مان جلوی فریب‌های آنها را بگیریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی آثار آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس  مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با استناد به آیاتی از قرآن كریم، ضمن اشاره به ضرورت یادآوری و بزرگداشت ایام‌الله، گفت: این یكی از آموزه های قرآن کریم است که تذكر حوادث گذشته نقش مهمی در ساختن آینده انسان‌ها و جلوگیری از سقوط در دره‌های هلاکت‌بار دارد و می‌تواند راهنمایی برای انتخاب مسیر صحیح در زندگی باشد.
وی با بیان این‌كه نظام جمهوری اسلامی ایران برخاسته از انقلابی عظیم و كم‌نظیر در تاریخ بشریت است، افزود: در طول چهار دهه از پیروزی این انقلاب چنین حوادثی بسیار اتفاق افتاده که از یک‌سو هشداری است برای این‌که با جلوگیری از تكرار اشتباهات گذشته، مراقب باشیم در دام شیاطین بزرگ و کوچک نیفتیم؛ از سوی دیگر اعتماد و توكل ما را به خدا افزوده و موجب می‌شود یأس و ناامیدی به خود راه ندهیم. این دو نوع هدایت الهی است که نقش بسیار مهمی در فعالیت انسان‌ها و موفقیت آنها در رسیدن به اهداف صحیحی که دنبال می‌کنند، دارد.
استاد حوزه علمیه قم غفلت از مشکلات و دام‌هایی که دشمنان می‌گسترانند، و دلسردی، یأس و ناامیدی ناشی از صعوبت راه و برخورد با مشکلات را دو مانع اصلی در راه پیشرفت انسان دانست، و تأكید كرد: طبق آموزه‌های قرآن کریم ما باید با یادآوری حوادث گذشته توجه داشته باشیم كه چه خطاها و خطراتی موجب عقب‌ماندگی یا کندی حركت گذشتگان شده، تا برای آنها راه حلی بیاندیشیم؛ از سوی دیگر امیدمان به امدادهای غیبی و توکل و اعتماد ما به یاری خدا افزایش پیدا کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نهم دی‌ماه سال 88 را یكی از مصادیق برجسته ایام‌الله معرفی كرد، و گفت: ما باید همواره سالروز این یوم‌الله را زنده نگه بداریم و خاطرات آن را بازگو کنیم تا آیندگان آن را فراموش نکنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان كرد: آنچه در این فرصت مناسب است مورد تأکید قرار گیرد این است که به حسب ظاهر دشمنان ما از جهات مختلف نسبت به ما برتری دارند و ما در برابر آنها در ضعف قرار داریم و چاره‌ای جز تسلیم و تن دادن به خواسته‌های آنها نداریم. هم‌چنین دشمن در طول چهار دهه گذشته همه توانایی خودش را در عرصه‌های مختلف برای براندازی این نظام و جلوگیری از گسترش آن در منطقه و جهان به كار گرفته است؛‌ ولی خوشبختانه به یاری خدا از هیچ کدام از توطئه‌های پیچیده و برنامه‌های خود طرفی بر نبسته و همه آنها به نفع جمهوری اسلامی تمام شد و دشمنان روز به روز مجبور به عقب‌نشینی شدند.
آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه گفت: دشمنان قسم خورده این نظام الهی به دنبال شكست‌های پی‌درپی خود به این نتیجه رسیدند که باید عامل اصلی موفقیت این انقلاب را کشف کنند تا بتوانند آن را تضعیف کنند. آنها در نهایت متوجه شدند كه عامل اصلی پیروزی ملت انقلابی ایران ایمان به خداست. این ایمان باعث می‌شود که ملت ایران در هیچ حالی ناامید نشوند و با تبعیت از دستورات الهی و سرمشق گرفتن از تجربه‌های گذشتگان که در کتاب‌های آسمانی، به خصوص در قرآن کریم ذكر شده، دل به یک رهبر الهی ببندند و گوش به فرمان او باشند.
استاد تفسیر و فلسفه حوزه علمیه قم افزود: این عامل پیروزی، وحدت، امیدواری و پیشرفت مردم انقلابی ایران همان است که در فرهنگ ما به نام «ولایت فقیه» شناخته می‌شود و در واقع یكی از فروع ایمان به خداست.
وی تأكید كرد: با بهره‌مندی از ایمان به خدا، در پرتو راهبردهای اسلام و راهنمایی‌های قرآن کریم و با استفاده از رهبری‌های رهبران الهی هم‌چون حضرت امام رضوان‌الله علیه و مقام معظم رهبری ادام‌الله‌ظله‌الشریف مردمی تربیت شدند که همانند کوه در مقابل همه حوادث مقاومت می‌کنند و خم به ابرو نمی‌آورند. لذا دشمنان برای به زانو در آوردن این ملت در صدد برآمدند كه موقعیت رهبری را در جامعه ما تضعیف کنند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به استفاده دشمن از شیوه‌ها و ابزارهای گوناگون برای رسیدن به اهداف خود گفت: امروز با ده‌ها رسانه مجازی روبرو هستیم كه دائماً به روش‌های مختلف، حتی در قالب طنز و داستان‌های کودکانه افکار جوانان ما را هدف قرار داده است و نقطه تمركز همه آنها تضعیف ایمان مردم و تضعیف جایگاه رهبری در جامعه اسلامی است.
وی با تأكید مجدد بر لزوم بزرگداشت یوم‌الله نهم دی و یادآوری حوادث این روز، خاطرنشان كرد: ما باید با بهره‌مندی از درس‌های آموزنده این جریان تاریخی از یک‌سو سعی کنیم آگاهی دینی خود را افزایش دهیم تا دشمنان موفق نشوند به نام دین مطالب باطلی را به خورد جامعه ما بدهند؛ از سوی دیگر با افزایش آگاهی‌های سیاسی‌ـ‌اجتماعی‌مان جلوی فریب‌های آنها را بگیریم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی القائات دشمنان، گفت: آنها می‌كوشند تا با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی خود چنین القا کنند که ما قدرت مقاومت در برابر آنها را نداریم و سرانجام شکست می‌خوریم. یکی از شیوه‌های دشمن هم همین تحریم‌های اقتصادی است.
وی در ادامه گفت: برای مصونیت یافتن در برابر توطئه‌های دشمنان و غلبه بر آنها و تحقق آیه شریفه «وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُهُ وَ لَیُمَکِنَنَّ دینَهُم الذَّیِ إرتَضی لَهُم» باید درس‌های یوم‌الله نهم دی را مرور کنیم و با زنده نگه‌داشتن آنها، هم این آموزه‌ها را برای نسل موجودمان یادآوری کنیم، هم از اجرای نقشه‌های دشمن برای نسل‌های آینده جلوگیری کنیم.
استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تأكید كرد: کار اصلی ما برای مقاومت در مقابل توطئه‌های دشمنان افزایش معلومات دینی، کسب بصیرت اجتماعی، تقویت روحیه توکل و ایمان به خدا و اطاعت از اوامر الهی، از جمله اطاعت از مقام ولایت فقیه است.
وی هم‌چنین افزود: بر اساس آموزه‌های قرآن کریم در كنار این كارها جا دارد که ما به عنوان همه مردمی که توده جامعه را تشکیل می‌دهند یك‌دیگر را سفارش کنیم به این‌که هر کس در هر مقامی، هرجایی و در هر شرایطی سعی کند هر روز اندکی بر معلومات دینی و بصیرت اجتماعی‌ـ‌سیاسی خود بیافزاید و بكوشد روحیه تسلیم و انقیاد و اطاعت بیشتری از خدا، پیغمبر و رهبر دینی داشته باشد.
آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه گفت: یكی دیگر از وظایف ما در این مقطع این است كه سعی کنیم به کمک مردم برای تصدی پست‌های رسمی کسانی سر کار بیایند که دین را بهتر شناخته باشند، مصالح جامعه را بهتر درک کنند و ملکه تقوا و دین‌مداری‌شان از دیگران قویتر باشد؛ این یعنی بكوشیم افراد اصلح را انتخاب کنیم.
وی هم‌چنین گفت: این سه شاخص، ملاک اصلی تشخیص اصلح است؛ البته شاخص‌های فرعی دیگری مثل کارآمدی و تجربه هم در مرتبه بعد باید مورد توجه قرار گیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با تأكید بر این معیارها به عنوان ملاک‌های صلاحیت برای تصدی مسئولیت در قوای سه‌گانه کشور اسلامی، خاطر نشان كرد: باید هرچه می‌توانیم تلاش کنیم کسانی سر کار بیایند که در این شاخص‌ها نسبت به دیگران برتری داشته باشند و فراموش نکنیم که موفقیت در همه امور مرهون توکل بر خدا و توسل به اولیای خدا است.
گفتنی است این پیام تصویری در تاریخ 1398/10/08 در مراسم بزرگداشت سالروز نهم دی‌ماه در مسجد امام صادق علیه‌السلام تهران پخش شد.

برای دریافت صوت و فیلم این جلسه اینجا را کلیک کنید!