صوت و فیلم

صوت:

ویژگی‌های ممتاز استاد شهید مرتضی مطهری رضوان‌الله‌علیه

در جمع طلاب در مراسم بزرگداشت مقام شهيد مطهرى (ره)
تاریخ: 
شنبه, 11 ارديبهشت, 1378

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ عَلَی سَیِّدِ الأنْبِیَاءِ وَالْمُرسَلِین حَبِیبِ إلَهِ الْعَالَمِینَ أبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَعَلَی آلِهِ الطَّيِبِينَ الطَّاهِرِینَ المَعصُومِین

أللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَوَاتُکَ عَلَیهِ وَعَلَی آبَائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَفِی کُلِّ سَاعَةٍ‌ وَلِیًا وَحَافِظاً وَقَائِداً وَنَاصِراً وَدَلِیلاً وَعَیْنَا حَتَّی تُسْکِنَهُ أرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلاً

مايه افتخار بنده است كه در اين محفل نورانى، خدمت علما، بزرگان و سروران، شرف‌ياب بشوم و عرض ارادت و انجام وظيفه‌‌‏اى داشته باشم. اين مجلس، براى بزرگداشت يك روحانى وظیفه‌شناس و فداكار، عالم، مجاهد، مبارز، كسى كه عمرى را در راه تحصیل علوم اسلامى و تحقيق و تدريس سپرى كرد و آنچه از دستش برآمد در راه نشر حقايق اسلام و دفاع از مبانى دين و ارزش‌های اسلامى كوتاهى نكرد و سرانجام جان خودش را در راه دفاع از دين و مبارزه با افكار انحرافى و التقاطی از دست داد، تشکیل شده است. بزرگداشت اين شخصيت، درواقع بزرگداشت اسلام، بزرگداشت روحانيت و بزرگداشت اهداف علمای متعهد در طول تاريخ تشيع است.

نقش تأثیرگذار شهید مطهری‌رضوان‌‌الله‌‌علیه در پیروزی انقلاب

راجع به شخصيت علامه شهيد و استاد بزرگوار، مرحوم آقاى مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه، بحمدالله همه شما اطلاع كافى داريد و از بيان الكن بنده، توقع اينكه دراین‌باره در این محضر چيزى عرض بكنم نيست. اجمالاً به يك نكته اشاره مى‏‌كنم؛ ما عالِم، زياد داشته‏‌ايم حتى عالم شهيد هم زياد داشته‌ايم اما ويژگى علامه مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه در بين علمای مجاهد و مبارز در نكته‌‏هاى خاصى بود كه دست‌کم مجموع آن‌ها در كمتر كسى يافت مى‌‏شد. او با مجموعه علوم فراوان اسلامى كه از اساتيدى امثال حضرت امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه و حضرت علامه طباطبائى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه و امثال اين بزرگواران در طول زندگی‌اش اندوخته بود سرمايه عظيمى براى دفاع از ارزش‌ها و باورهاى اسلامى، فراهم كرده بود كه به‌موقع از اين سرمايه‌‏ها استفاده كرد. بنده نمى‌‏‌توانم ادعا كنم كه سهم علامه شهيد استاد مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه در اين انقلاب، از نظر علمى و فکری و عملی چه اندازه است، محاسبه‌‏اش از حد فهم بنده بالاتر است ولى اجمالاً به‌طور قطع و يقين مى‌‏توانم بگويم که اگر مبارزات علمى، فكرى و قلمى استاد مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه نبود بدون شك ما خسارت‌های فكرى، علمى، عقيدتى و به اصطلاح امروزی خسارت‌های ايدئولوژيك فراوانى متحمل مى‌‏شديم و چه‌بسا اين انقلاب به اين آسانى به پيروزى نمى‌‏رسيد و اگر مى‏‌رسيد دوام و بقايى نمى‌‏يافت.

ويژگي آثار استاد شهيد مرتضي مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه

امروز بعد از گذشت بيست سال از شهادت اين استاد بزرگوار هنوز بهترين كتاب براى تبيين مبانى اسلامى به‌خصوص در مسائل اجتماعى، سياسى و عقيدتى، کتاب‌های مرحوم استاد مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه است، کتاب‌هایی كه بعضى از آن‌ها بيش از چهل سال است نوشته شده، بعضى بيش از سی‌سال است نوشته شده و بارها و بارها چاپ شده اما هیچ‌گاه ارزش خودش را در بازار و در كتابخانه امت ما از دست نداده و هنوز مطالبش تازه و موردنیاز است و بايد به آن‌ها پرداخت، در اطرافش فكر و بحث كرد و براى بسيارى از جراحات فكرى و اعتقادى كه از ناحيه عوامل نفاق در جامعه به وجود آمده از آن مرهم‌ها و داروهايى كه استاد شهيد فراهم كرده استفاده كنيم. من ضمن توصيه به همان فرمايش حضرت امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه كه همه کتاب‌های اين استاد بزرگ را بدون استثنا قابل‌استفاده و مفيد معرفى كردند، به‌خصوص به هم لباس‌های جوانم كه انرژى كافى براى مطالعه دارند و مسئوليت اجتماعى زیادی كه مانع مطالعات و تحصيلاتشان بشود ندارند، توصيه مى‏‌كنم كه از اين منابع علمى و ذخائر فکری كه در کتاب‌های اين استاد بزرگوار نهفته است قدردانى كنند و این‌ها را احيا و زنده كنند و هیچ‌گاه فكر نكنند كه اين مطالب ديگر كهنه شده و بايد فراموش كرد، بلکه این‌ها حقايق دين است و اصل دين كه زنده است بياناتى هم كه مبيّن آن‌هاست باید زنده، جوان، پرشور و با طراوت بماند.

جامعيت در علوم اسلامى؛ شاخصه شهید مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه

در ميان ویژگی‌های شخصيت استاد مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه، جامعيت در علوم اسلامى آن ‌هم در حد تخصص در رشته‏‌هاى مختلف، چيزى بود كه در امثال و اقران او كم يافت مى‌‏شود. ما كسانى داريم كه مثلاً پنجاه سال، شصت‌ سال در فقه زحمت کشیده‌اند، استخوان خرد كرده‏‌اند و به مقامات عالى اجتهاد رسيده‌‏اند، زحماتشان قابل تقدير و تشكر و کتاب‌هایشان، علومشان و دروسشان قابل استفاده است، اما فقط در همان رشته، تخصص دارند. يا كسانى هستند كه در فلسفه و علوم عقلى زحمت‏هایی كشيده‏‌اند، تخصص‌هایی پيدا كرده‌‏اند، ساليان درازى، ده‌ها سال، 40 سال، 50 سال، تدريس كرده‌‏اند، تحقيق كرده‌‏اند، كتاب نوشته‏‌اند و از افراد ممتاز در حوزه‏‌هاى علميه به شمار مى‌‏روند و بايد از زحماتشان تشكر كرد اما باز تخصصشان در همان رشته است. يا كسان ديگرى در حديث، در تفسير، در تاريخ و در ساير رشته‌‏هاى علوم اسلامى زحماتى كشيده‌‏اند كه قابل تقدير است اما کسانی که در همه اين رشته‌‏ها در حد تخصص، نه‌تنها در حد آشنايى و اطلاعات عمومى، زحمت کشیده باشند کم هستند.

اگرچه استاد مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه بيشتر به فلسفه شناخته مى‌‏شد و فيلسوف بزرگ و حكيم گرانقدرى بود اما در فقه و اصول هم مقامی شامخ داشت. امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه در معرفى او، او را به‌عنوان فقيهى عالی‌مقام ياد كرد. درست است كه به خاطر نيازى كه آن‌وقت احساس مى‌‏شد و كمبودى كه در زمينه فعالیت‌های عقلانى و فلسفی بود بيشتر وقتش را صرف علوم عقلى و فلسفه كرد اما چنان نبود كه بهره‌‏اش از علوم فقه و اصول و علوم نقلى كم باشد. ايشان استادانى مثل مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه و اساتيد ديگرى را درك كرده بود و از حضورشان استفاده‏‌ها كرده بود. از محضر خود امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه و از اساتيد برجسته حوزه، فقه و اصول آموخته بود و همین‌طور در تفسير، در حديث و در تاريخ؛ نكته‏‌هاى تاريخى عميقى كه در سخنرانی‌هایشان بيان مى‌كرد حاكى از تضلّع ايشان در مباحث تاريخى و تتبّع عميق ايشان در مباحث بود كه از لابه‌‏لاى تاريخ، نكته‏‌هاى آموزنده ارزنده‏‌اى را استخراج مى‏‌كرد و آن‌ها را در مناسبت‌ها براى مردم بيان می‌کرد و از آن‌ها درس عبرتی براى جامعه و دارويى براى درمان دردهاى اجتماعى فراهم مى‌‏كرد و همین‌طور بسيارى از علوم اسلامی ديگر. جامعيت استاد مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه در علوم مختلف، از ايشان شخصيتى ساخته بود كه مى‌‏توانست اسلام را در كل خودش به‌صورت يك سيستم هماهنگ ببيند. اين نكته مهمى است و اجازه بفرمائيد يك مقداری بيشتر درباره‏‌اش توضيح بدهم.

اهمیت نگرش جامع و فراگير به علوم

اسلام همانند يك پيكر زنده، مثل پيكر یک انسان، داراى جهازات مختلف و اندام‌های گوناگونى است. خيلى به‌جاست كه ما مجموعه اسلام را به مجموعه پيكر يك انسان تشبيه كنيم؛ در وجود انسان، چشم هست، گوش هست، دست هست، پا هست، قلب هست، كبد هست، ريه هست و ساير اندام‌های ظاهر و باطن، وجود دارد. کسانی هم در هر اندامى تحقيقاتى كردند و امروز مى‌‏دانيد كه آن‌قدر رشته‏‌هاى علوم زيست‏‌شناسى و پزشكى توسعه پيدا كرده كه كسانى هستند ده سال بيشتر و كمتر مثلاً درباره يك غده در بدن انسان تحقيق مى‏‌كنند، فرض کنید در مورد غدد فوق‏‌كليوى يا در مورد غده هيپوفيز مغز تحقيق مى‌‏كنند، در مورد يك غده كوچك به اندازه يك دانه عدس، ده‌ها سال تحقيق مى‏‌كنند. دامنه علوم این‌قدر گسترش پيدا كرده است، البته اين تحقيقات هم ارزنده است، اگر اين تحقيقات با اين دقت پيگيرى نشود علم پيشرفت نمى‌‏كند ولى چنان نيست كه وقتی كسى غده‌شناس شد بتواند تمام بدن انسان را درمان بكند و بتواند همه جهازش را تدبير بكند، چه‌بسا گاهى مثلاً متخصص يك عضوى نسخه‌‏اى بدهد كه آن دارو براى اندام ديگرى مفيد نباشد براى اينكه او در همان بخش تخصص داشته و داروى همان عضو را هم مى‏‌شناسد. البته این‌ها كم است، محققین سعى مى‏‌كنند اگر دارويى را معرفى مى‏‌كنند که آثار سوئى در سایر اندام‌ها دارد آن‌ها را متذكر شوند اما گاهى هم اتفاق مى‌‏افتد كه كسى ارتباط اين اندام را با ساير اندام‌ها نمى‌‏داند یا دارويش را نمى‏‌شناسد و باعث مى‌‏شود كه معالجه يك عضو، به عضو ديگرى ضرر بزند اما اگر يك پزشك باشد كه بر همه اندام‌های بدن احاطه داشته باشد اين در معالجه موفق‏تر خواهد بود، لااقل آنجا كه يك نظر کل‌نگری، منظور است و بايد درباره كل پيكر قضاوت كرد متخصصين جزءنگر چندان كارايى ندارند. كسانى درباره كل يك مجموعه مى‌‏توانند بهتر قضاوت كنند كه اطلاعات جامع و همه‌جانبه داشته باشند.

فقهاى ما درباره يكى از جهازات پیکر اسلام تحقيق مى‏‌كنند، كارشان بسيار هم ارزنده است و دست همه‏‌شان را هم مى‌‏بوسيم اما به‌هرحال زحمت آن‌ها در يك بخشى از علوم اسلامى است، مفسرين در بخش ديگرى، علماى رجال و درايه در بخش ديگرى، فيلسوفان در بخش ديگرى، متكلّمين در بخش ديگرى، عرفا در بخش ديگرى و مورخين در بخش ديگرى، اما چه‌بسا توغّل در يك رشته باعث اين بشود كه گاهى انسان از ساير رشته‌‏ها غفلت بكند و اهميت آن‌ها را درك نكند و آنجايى كه مى‏‌بايست از یک رشته علم ديگرى استفاده بشود نتواند استفاده بكند. اين نگرش جامع و فراگير بسيار كارساز است و آنوقتى كه انسان بخواهد درباره كل يك مجموعه قضاوت كند، برنامه‏‌ريزى كند و سازماندهى كند، اينجا نگرش جزئى چندان كارساز نيست.

نقش تأثیرگذار جامعيت در علوم اسلامى

ما در ميان علما كسانى كه از اين مجموعه مختلف علوم بهره‏‌مند باشند خيلى زياد نداريم. هم در سابق بوده‏‌اند و هم الان اما این‌جور علماى فراگير و جامع، نسبت به متخصصين در رشته‌‏هاى جزء نسبتاً كم هستند. مثلاً در ميان مراجعى كه ما دست همه‌شان را مى‌‏بوسيم و به وجودشان هم افتخار مى‏‌كنيم، آن‌هایی كه حيات دارند برايشان دعا مى‌‏كنيم و برای آن‌هایی كه از دنيا رفته‌‏اند علو درجاتشان را از خدا تقاضا مى‏‌كنيم، اما غالباً تخصص مراجع ما در فقه و اصول بوده ولی مثلاً حضرت امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه، نه‌تنها يك قهرمان بزرگ در ميدان فقه و اصول بود بلكه در فلسفه، در عرفان و در ساير رشته‏‌هاى علوم اسلامى هم متخصص و استادی کم‌نظیر بود. تعليقاتى كه ايشان در کتاب‌های عرفانى ابن عربى و ديگران دارد ايشان را در سطحی عالى از عرفان معرفى مى‌‏كند كه متخصصين فن بايد در آنجا زانو بزنند و از بيانات ايشان استفاده بكنند. بااینکه مردم ایشان را فقط به‌عنوان يك فقيه و به‌عنوان یک مرجع تقليد مى‌‏شناسند اما ايشان سال‌ها در حوزه فلسفه تدريس مى‌‏كردند. مرحوم آقاى مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه بيشتر شاگرد فلسفه مرحوم امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه بودند، البته درس اصول ايشان را هم رفته بودند. ظاهراً تا زمانی که مرحوم آقاى مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه در قم بودند امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه هنوز درس خارج فقه را شروع نكرده بودند، اما درس اصول و فلسفه امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه را رفته بودند.

امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه يك مرجع تقليد بود كه از او فقط انتظار فقه و اصول است اما ایشان در فلسفه و عرفان يك استاد ماهر و کم‌نظیر بود. اين جامعيت امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه به او يك ويژگى مى‌‏بخشيد كه براى تدبير كل نظام اسلامى بهتر از ديگران بیاندیشد، مصالح اسلام را در همه ابعاد آن بهتر درك بكند، مخصوصاً كه علاوه بر اين علوم اسلامى، هم امام و هم دست‌‏پرورده او، استاد شهيد مطهرى، در علوم عرفى، در علوم سياسى، در آگاهى از مسائل اجتماعى و بين‌‏المللى هم اطلاعات وافرى داشتند. این‌ها كمك مى‏‌كرد علاوه بر اينكه در ميدان تعليم و تعلم نظرهاى بسيار مفيد و كارساز ارائه بكنند در مقام عمل هم بهتر بتوانند جامعه را رهبرى كنند. اين يكى از ویژگی‌های برجسته مرحوم استاد مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه بود به‌عنوان جامعيت در علوم اسلامى.

جهاد علمی و فرهنگی شهید مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه

مرحوم استاد مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه در مقام عمل، تدريس، تحقيق و ارائه دستاوردهاى علمى ويژگى خاص ديگرى داشت كه آن ‌هم کم‌نظیر بود. ملاحظه می‌فرمایید كسى که در رشته‏‌اى تخصص بيشتر یا علاقه بيشترى دارد ممكن است تمام عمرش را صرف همان رشته از علوم بكند اما اگر كسى فكر اين باشد كه امروز جامعه به چه مسئله‌‏اى بيشتر احتياج دارد، سعى بكند اگر كمبودى هم در مطالعه در آن زمينه دارد كمبود مطالعه‌‏اش را رفع كند، اگر كارى است كه از نظر پرستيژ اجتماعى چندان اهميتى ندارد اما مورد نياز جامعه است از آن خودداری نكند، استاد مطهرى از آن اساتيد مخلص متعهدى بود كه هر وقت احساس مى‌‏كرد جامعه اسلامى به يك مطلبى نياز دارد دامن همت به كمر مى‌‏زد و مشغول مطالعه و تحقيق و تدريس مى‌‏شد. حتى وقتی احساس كرد که ما در زمينه داستان براى جوان‌ها كتاب کم داریم كتاب داستان راستان را نوشت. كسى در سطح عالى‌‏ترين مدارج علمى حوزه و بايد عرض بكنم در سطح عالى‌‏ترين مدارج علمى جهان اسلام، قلم به دست بگيرد و داستان ساده بنويسد، احاديث را به‌صورت داستان كوچكى دربیاورد براى اينكه جوان‌ها، آن‌هایی كه دوست دارند داستان بخوانند، از اين داستان‌های واقعى اسلامى بخوانند و از آن استفاده بكنند. ديد بچه‏‌ها دوست دارند رمان بخوانند، قصه بخوانند، افسانه بخوانند و این‌ها مانع مى‌‌‏شود از اينكه معارف اسلامى و اخلاق اسلامى را ياد بگيرند، سعى كرد كتاب داستان بنويسد اما داستان‌های واقعى و آموزنده كه نه‌‏تنها بدآموزى نداشته باشد بلكه هر داستانى از آن درسی بزرگ برای زندگی باشد. اين كار به نظر كار ساده‌‏اى مى‌‏آيد اما نه براى كسى كه شب كه در كتابخانه‏‌اش بنشیند مطالعه كند مى‌‏تواند پيچيده‌‏ترين مسائل فلسفى را مورد تحليل قرار بدهد. استاد مطهری در زمينه فلسفه، فقه، اصول، اقتصاد و حقوق، تحقيقات عميقى دارد كه بايد ده‌ها سال بگذرد تا كارشناسان فن ارزش این‌ها را تعيين كنند. كسى كه چنین مغزى دارد كه قدرت تحليل اين مسائل پيچيده عميقى را دارد كه اساتيد فن را به زانو درمى‌‏آورد آنوقت بنشيند داستان فارسى بنويسد، براى بچه‏‌ها قصه بنويسد، اين يك جهاد است، چرا؟ براى اينكه احساس مى‌‏كرد آن روز جامعه به اين نياز دارد.

درك موقعيت و شناختن دردها و بیماری‌ها و نقطه‌‏هاى انحراف و زاويه‏‌هاى خطرناك از ويژگى‌‏هاى علامه مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه بود. باز ما در همه رشته‏‌ها بزرگان زيادی داريم اما اینکه كسى كه با يك عينك تيزبين، يك انحراف فكرى را شناسایی كند، ببيند، ببيند اين زاويه‌‏اى كه باز مى‏‌شود به كجا منتهى مى‏‌شود و چه خطرهايى مى‌‏آفريند، به‌موقع داروئى براى اين انحراف فراهم بكند، هشدار بدهد، كتاب بنويسد، بحث بكند، سخنرانى بكند، شاگرد تربيت بكند، كار هر كسى نيست. زمانی كه علامه مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه به نقد افكار التقاطى گروه‌های منحرف پرداخت بسيارى از دوستان نزديكش او را مورد سرزنش قراردادند. من اينجا نمى‏‌توانم اسم ببرم كه چه كسانى در آن موقع از علامه مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه انتقاد مى‌‏كردند كه چرا شما اين بحث‌ها را مطرح مى‏‌كنيد؟! چرا اين چيزها را مى‌‏نويسيد؟! گاهى مى‏‌گفتند اين مطالبى را كه شما مى‌‏نويسيد درست است اما حالا وقتش نيست! حالا ما بايد مصالح سياسى را رعايت بكنيم! حالا نبايد اين حرف‌ها را زد! حالا اختلاف ایجاد می‌شود! چنين مى‌‏شود، چنان مى‏‌شود! اما او درك مى‌‏كرد كه اين يك غده سرطانى است كه دارد شكل مى‌‏گيرد و اگر پيش برود اساس فكر اسلامى را منهدم مى‌‏کند، او گوش به اين سرزنش‌های دوستان و گاهى نصايح مشفقانه‏‌شان نمى‌‏داد، آنقدر به راهى كه انتخاب كرده بود يقين داشت، تصميم گرفته بود به قيمت جانش هم شده اين راه را ادامه بدهد و داد و افتخار كرد و ما به وجود مثل او در عالم اسلام و عالم تشيع افتخار مى‌‏كنيم.

برترى قلم عالمان بر خون شهيدان

ما همان‌طور كه به وجود شهداى عزيزمان در جبهه‌‏هاى جنگ افتخار مى‌‏كنيم به وجود اين مجاهدين در عالم علم و تعليم و تحقيق و ارائه حقايق و مبارزه با انحرافات، به‌مراتب بيشتر افتخار مى‏‌كنيم، چرا؟ براى اينكه پيغمبر اكرم‌صلی‌‌الله‌‌علیه‌‌و‌‌آله‌‌و‌سلم و ائمه اطهار‌سلام‌‌‌الله‌‌عليهم‌‌اجمعين در روايات مستفيض و شايد هم متواتر، به اهمیت این موضوع اشاره فرموده‌اند.

مضمون مِدادُ الْعُلَماءِ افْضَلُ مِنْ دِماءِ الشُّهَداء از شيعه و سنى، از پيغمبر اكرم‌صلی‌‌الله‌‌علیه‌‌و‌‌آله‌‌و‌سلم، از اميرالمؤمنين‌سلام‌‌الله‌‌عليه و از ساير ائمه‌صلوات‌‌الله‌‌عليهم‌‌اجمعين در مجامع رواياتى زياد ذكر شده است. شما بحار را در باب علمش مطالعه بفرمائيد، كتاب عوالِم را در باب علمش مطالعه بفرمائيد، اصول كافى و جاهاى ديگر را ببينيد؛ اذا كان يوم القيامه وزن مداد العلماء بدماء الشهداء فرجح مداد العلماء على دماء الشهداء؛ روز قيامت كه مى‌‏شود خدا خون شهيدان را با نوشته‌‏هاى علما وزن مى‏‌كند و در دو كفه ترازو قرار مى‌‏دهد، آثار علما بر آثار شهدا برترى پيدا مى‌‏كند. اين به‌هیچ‌وجه به معناى كم بها دادن به شهادت در ميدان و معرکه جهاد نيست. امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه از اجداد طاهرينش و از ائمه‌سلام‌‌‌الله‌‌عليهم‌‌اجمعين فرمود كه همه خيرات، مقامى بالاتر دارد غير از شهادت، وقتى به شهادت رسيد چيزى بالاتر از آن نيست. درعین‌حال خود ائمه اطهار‌سلام‌‌‌الله‌‌عليهم‌‌اجمعين فرمودند که اثر علمی‌ای كه يك عالِم متعهد براى نجات جامعه اسلامى و براى هدايت گمراهان و جلوگيرى از گمراهى ديگران بنویسد و قلمى بر كاغذ بياورد كه چنين اثرى را داشته باشد اثرش از خون شهيد بالاتر است.

ویژگی شهادت علامه مطهرى‌رضوان‌‌الله‌‌علیه

بنده به‌طور قطع و يقين عرض مى‏‌كنم که ثواب آثار قلمى استاد مطهرى از ثواب شهادتش كمتر نيست و ثواب شهادت او بر بسيارى از شهيدان ديگر برترى دارد. به همان اندازه‌‏اى كه مقام علمى، تقوا، معرفت، ايمان و پايمردى او در دفاع از اسلام و موازين اسلامى بيش از دیگران بود، شهادتش بر ديگران و ساير شهدا برترى داشت اما آثار قلمی‌اش بر شهادتش برترى داشت. این‌ها بود كه مستقيماً دل‌ها را بيدار مى‏‌كرد و جلوى گمراهی‌ها را مى‌‏گرفت. آن شهادت باعث شد كه توجه مردم ‏ به آثار مطهرى بیشتر بشود. اگر آن شهادت را پيدا نكرده بود اين موقعيت اجتماعى را نداشت و مردم كمتر به افكار و به کتاب‌هایش توجه پيدا مى‌‏كردند، اما شهادت ایشان وسيله شد براى اينكه به کتاب‌هایش مراجعه كنند و آنوقت از مضامين علمى و از دروس و افكار و انديشه‏‌هايش استفاده كنند و هدايت بشوند. البته آثار و بركات ديگرى هم داشت و نمى‏‌خواهم بگويم شهادت ايشان منحصر به همين بود. هر شهادتى، هر قطره خون پاكى كه در راه خدا ريخته بشود بر همه اين دنياى مادى برترى دارد چه رسد به آن اثرى كه بر روح‌ها و روان‌های انسان‌ها اثر مى‌‏گذارد و نورافشانى مى‌‏كند و ظلمت‌ها را از صفحه قلب‌ها مى‌‏زدايد و آن كارى بود كه علامه مطهرى در طول عمرش انجام مى‌‏داد.

پروردگارا! اين استاد شهيد را با موالی‌اش، پيغمبر اكرم‌صلی‌‌الله‌‌علیه‌‌و‌‌آله‌‌و‌سلم، اميرالمؤمنين، ائمه اطهار و فاطمه زهرا‌‌سلام‌‌‌الله‌‌عليهم‌‌اجمعين محشور بفرما!

او را در عداد شهداى بدر و احد و شهداى كربلا قرار بده!

آثار علمى و آثار خون و شهادت او را روزبه‌روز پربركت‌‏تر قرار بده!

به همه ما توفيق بده كه از اين آثار و بركات استفاده كنيم!

وصلی الله علی محمد و آله ‌الطاهرین