صوت و فیلم

صوت:

توصیه رهبر به آرامش؛ تنها دلیل صبر انقلابی

در حرم مطهر حضرت معصومه‎‌سلام‌‎الله‎‌‌‌‌علیها بعد از راهپیمایی مردم قم در اعتراض به واقعه کوی دانشگاه
تاریخ: 
چهارشنبه, 23 تير, 1378

اشاره

در تیرماه سال ۱۳۷۸ نظام سلطه و استکبار با همراهی و کمک برخی از نفوذی‌های داخلی و به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های خود، با راه‌اندازی جنگ روانی-رسانه‌ای و به‌کارگیری عوامل وابسته و مزدور جریان جنگ نرم نظام سلطه، به‌ویژه روزنامه‌های زنجیره‌ای جریان فتنه، درصدد ایجاد آشوب و درگیری در سطح کوی دانشگاه و سپس در تعدادی از دانشگاه‌های کشور برآمدند تا به خیال خود، با هدف قراردادن اصول قانون اساسی و جایگاه ولایتفقیه بهعنوان سنگر و حصن این انقلاب، به براندازی نظام برسند.
اما باز هم سرانگشت هدایت و اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی و ارائه طریق و رهنمودهای روشنگرانه و بیان مستدل معظمله و هوشیاری و آگاهی مردم ایران اسلامی باعث شد تا حادثه ۱۸ تیر و درگیری کوی دانشگاه، به حماسه بزرگ، بی‌بدیل و ماندگار ۲۳ تیر ۱۳۷۸ مبدل شود.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ عَلَی سَیِّدِ الأنْبِیَاءِ وَالْمُرسَلِین حَبِیبِ إلَهِ الْعَالَمِینَ أبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَعَلَی آلِهِ الطَّيِبِينَ الطَّاهِرِینَ المَعصُومِین

أللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَوَاتُکَ عَلَیهِ وَعَلَی آبَائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَفِی کُلِّ سَاعَةٍ‌ وَلِیًا وَحَافِظاً وَقَائِداً وَنَاصِراً وَدَلِیلاً وَعَیْنَا حَتَّی تُسْکِنَهُ أرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلاً

تقدیم به روح ملکوتی امام راحل و شهدای والا مقام اسلام صلواتی اهدا بفرمایید.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّىٰ يَسْتَأْذِنُوه.[1]

 قبل از هر چیز از این همت، از این ارادهٔ خللناپذیر، از این هم‌دلی، هم‌سویی، هم‌دانی و یگانگی شما مردم شریف و عزیز و قهرمانپرور، از خواهران و برادران حاضر در این محفل شریف که از قرار اطلاع، جمعیت تا چهار راه بازار همچنان فشرده ایستاده‌اند، تشکر می‌کنم.

امیدوارم خدای متعال همواره بر وحدت و یگانگی شما و بر توفیق و تأیید شما بیفزاید. در این هوای گرم، مجال صحبت زیاد نیست و انتظار این هم نمی‌رود که بحثی طولانی در اینجا مطرح کنیم. برای تبرک و تیمن آیه‌ای تلاوت کردم که توضیح کوتاهی دربارهٔ آن می‌دهم و بعد دربارهٔ هدف از تشکیل این اجتماع عظیم و اعلام همبستگی و وفاداری به مقام معظم رهبری.

مؤمن از کنار رهبرش جدا نمیشود

مضمون آیهٔ شریفه «انما المؤمنون» این بود که با ادات حصر آیه را شروع می‌فرماید و می‌گوید مؤمنان که به حسب نظر مفسران یعنی مؤمنان حقیقی و کامل، کسانی هستند که علاوهبر ایمان به خدا و پیامبر، این ویژگی در آن‌ها ظهور و بروز دارد. مصداق تام این ویژگی، جمعیتی است که امروز جلوی چشم من هستند و در شهرها و بهخصوص تهران، مشابه چنین اجتماع عظیمی برپا شده و آن ویژگی این است؛ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّىٰ يَسْتَأْذِنُوه. بعضی خیال کردند که اسلام فقط مناسک عبادی را بیان می‌کند و رابطهٔ فردی انسان را با خدا تنظیم می‌کند و به مسائل اجتماعی و سیاسی کاری ندارد.

با توجه به مضمون این آیه ببینید که در متن قرآن کریم به چه نکته‌های ظریفی از مسائل سیاسی و اجتماعی توجه شده و نمونهٔ بارزی از ایمان به خدا و پیامبر معرفی شده است. آن نمونهٔ بارز این است که در امور اجتماعی که مشارکت مردم را می‌طلبد، به تعبیر قرآن کریم «علی امرٍ جامع»، دربارهٔ کاری که بین مؤمنان مشترک است،  در چنین امری آنچنان اطراف رهبرشان اجتماع می‌کنند، حلقه می‌زنند، از او پراکنده نمی‌شوند که اگر کار لازم و ضروری هم برایشان پیش بیاید و بخواهند از کنار او جدا شوند، اجازه می‌گیرند؛ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّىٰ يَسْتَأْذِنُوه؛  در امور اجتماعی گرداگرد رهبر خودشان حضور دارند و به تعبیری که امروز در فرهنگ سیاسی جامعه ما مطرح شده، حضور در صحنه دارند. علامت مؤمن این است که برای تحققبخشیدن به مصالح اجتماعی اسلامی همواره در صحنه حاضر باشد و از کنار رهبرش جدا نشود، حتی اگر کار ضروری پیش بیاید، برای رفتن اجازه بگیرد؛ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّىٰ يَسْتَأْذِنُوه.

حضور بهموقع در حمایت رهبر امت اسلامی

بعد می‌فرماید اگر برای کاری از تو اجازه گرفتند، برای هر که صلاح می‌دانی اجازه بده. ولی وظیفهٔ اصلی مؤمنان این است که از کنار تو دور نشوند، همواره در صحنه حضور داشته باشند. البته می‌دانید خطاب به شخص پیغمبر اکرم است، اما پیامبر اکرم بهعنوان رهبر امت اسلامی چنین موقعیتی را دارد.

تبعیت از ولایت‌فقیه، مانند تبعیت از رسولالله ‌صلیالله‏علیهوآله

ما معتقدیم که این مقام بعد از رسول اکرم به ائمه اطهار‌سلامالله‌علیهم‌اجمعین منتقل شد و مردم موظف بودند که امام معصوم خود را هیچگاه تنها نگذارند و در زمان غیبت، ما شیعیان معتقدیم که این مقام مخصوص جانشین عام اوست؛ کسی که از هر جهت اشبهِ به امام معصوم است، کسی‌که در علم و فقاهت، در تقوا و عدالت، در مدیریت و آشنایی به مصالح جامعه، همان وظیفه‌ای را دارد که امام معصوم در مدیریت جامعهٔ اسلامی دارد و مردم در نسبت با او همان وظیفه‌ای را دارند که در نسبت با امام معصوم و شخص پیغمبر اکرم صلیالله‏علیهوآله داشتند.

معنای ولایتفقیه که امروز جامعهٔ ما در دنیا به همین عنوان شناخته می‌شود، همین است؛ رابطهٔ متقابل مردم با جانشین امام معصومشان، پیمان وفاداری با امام‌شان، با رهبرشان که هرگز از او جدا نشوند و از فرمان او سرپیچی نکنند.

برنامه درازمدت دشمن برای تهاجم فرهنگی

شما مردم هوشیار، شما مردم آگاه، می‌دانید که مدت‌هاست استکبار جهانی پس از سرخوردگی از همهٔ روش‌هایی که برای سرنگونی این نظام به کار گرفته بود، تصمیم جدی گرفته که با برنامهٔ درازمدتی، با روش‌های فرهنگی تبلیغاتی به خیال خودش زمینهٔ سقوط این نظام را فراهم کند.

برای این کار با تجربیات فراوانی که داشتند، نقشه‌های بسیار دقیق و حسابشده‌ای طراحی کردند و صریحاً با کمال پررویی در سطح جهان اعلام کردند که دولت آمریکا برای براندازی نظام جمهوری اسلامی میلیون‌ها دلار در بودجهٔ رسمی پیش‌بینی کرده بود و همانطور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند، چندین برابر این مبلغی که رسماً در بودجهٔ آمریکا پیشبینی شده به صورت‌های مختلفی صرف این کار شده و می‌شود.

اجتماع با شکوه مردم، بزرگترین مانع دشمنان

بزرگ‌ترین چیزی که از آن می‌ترسیدند، همین اجتماع باشکوه شما مردم است. اگر خون شما به جوش بیاید، اثری از دشمن در صحنهٔ پیکار باقی نخواهید گذاشت. برای اینکه این روح حماسی، این شجاعت، این شهامت و این غیرت دینی را از مردم ما بگیرند، مدت‌هاست بهوسیلهٔ مزدورانشان تلاش می‌کنند که چنین عنوان کنند که هر حرکتی، هر حرکت اجتماعی‌، هر مخالفتی علیه فعالیتهای مزدوران آمریکا نوعی خشونت است و باید از خشونت جلوگیری کرد. به این وسیله فکر می‌کنند مردم ما را خلع سلاح می‌کنند و با نفی و طرد و محکومکردن اَعمال خشونتآمیز، زمینه را برای فراهمکردنِ زشت‌ترین خشونت‌ها فراهم می‌کنند.

 حوادث خوابگاه دانشگاه، نقشهای برای تفرقه امت

در کاری که در خوابگاه دانشجویان عزیز ما انجام گرفت، نشانه‌هایی هست که برنامه‌های طراحیشده از طرف همین عوامل مزدور بیگانه اجرا شده، است. من قبل از اینکه در دادگاه‌های رسمی، مسئولیت و محکومیت افراد یا گروه‌هایی مشخص نشود، نمی‌خواهم پیشداوری کنم، ولی اجمالاً به شما عرض بکنم که این حرکت کار خودجوش دانشجویی نبود. جرقه‌ای بود که به بهانهٔ یک تظاهرات ساده و بسیار محدودِ گروهی از دانشجویان، نقشه‌اش برای شعلهورکردن آتش آشوب و ایجاد ناامنی در کشور و ایجاد تفرقه بین مسئولان بهخصوص دولتمردان و روحانیون و سایر مردم متدین، طراحی شده‌ بود و ان‌شاءالله با تحقیقاتی که انجام می‌گیرد از مراجع صلاحیتدار این برنامه‌ها به تفصیل اعلام خواهد شد.

سوءاستفاده دستهای نامحرم از حضور دانشجویان

به‌هرحال با اینکه دانشجویانی که بهخاطر حس مقدس یاری و همدردی با مظلومان، حرکتی را شروع کردند و با انگیزهٔ طرفداری از مظلوم و برادران دانشجوی‌شان که به دست عوامل ناشناخته‌ای بعضی در حال خواب، بعضی در حال نماز، مجروح و مظلوم و مضروب واقع شده ‌بودند، ، اجتماعی تشکیل دادند؛ غافل از اینکه دست‌های نامحرمی میان آن‌ها وجود دارد و  برنامهریزی شده که از این جرقه سوءاستفاده کنند و کشور را به آشوب بکشند و به گمان باطل خودشان، زمینهٔ سقوط نظام اسلامی را فراهم کنند.

شعارهایی برای دشمنی با اسلام!

 کسانی که حضور داشتند و شنیدند، دانستند و فهمیدند که شعارها از کسانی است که اساس اسلام را هدف گرفته‌اند. بهجای جمهوری اسلامی، جمهوری ایرانی مطرح کردند. بهجای حکومت اسلامی، حکومت دموکراسی را خواستار شدند و تعبیرات زشتی دربارهٔ مسئولان نظام به کار بردند که موجب چندش و ناراحتی همهٔ مردم شریف ما شد.

تحمل جسارتها، برای حفظ مصالح نظام

مردم به پاس احترام به نظام مقدس اسلامی و بهخاطر عمل به توصیه‌هایی که همواره مقام معظم رهبری دربارهٔ همکاری با دولتمردان و مسئولان کشور فرموده بودند، همهٔ این سختی‌ها را با کمال تلخکامی تحمل کردند و بالاتر از همه شخص مقام معظم رهبری مانند جدشان امیرالمؤمنین سلامالله‌علیه این سختی‌ها و این بی‌ادبی‌ها را تحمل فرمودند، بهخاطر اینکه مصالح کل نظام محفوظ باشد.

زبان حال ایشان همان زبان قال امیرالمؤمنین بود که فرمود؛ صبرتُ وفی العین قذیً وفی الحلق شجا؛ با خاری که در چشمم بود و استخوانی که گلویم را گرفته بود، صبر کردم.  نهتنها خودشان صبر کردند، امر فرمودند که حتی اگر به شخص من هم توهین شد، شما صبر کنید و سکوت کنید. اما آن گروه بی‌شرم، آن گروه خودفروخته گمان کردند که از این صبر و تحمل‌ها و حلم و بردباری‌ها می‌توانند سوءاستفاده کنند و به اغراض شوم خود نائل شوند.

تجاوز به جان و مال مردم، خط قرمز صبر انقلابی

اما سوءتفاهم پیش نیاید و مردم بدانند که این صبر و آرامش، به فرموده مقام معظم رهبری، برای حفظ توان و حفظ نیروهاست تا به‌وقتخود به کار گرفته شود.همان‌طور که اطلاع دارید، این اوباش و افراد شرور، دیروز در تهران حرکت‌های ناهنجاری را انجام دادند. به اموال مردم تجاوز کردند. کسانی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. تا آنجا که تمام مسئولان به اغراض و اهداف شوم‌ آن‌ها کاملاً آگاه شدند و دیگر بهانه‌ای برای کسی باقی نماند. ممکن بود بر کسانی امر مشتبه شود و خیال کنند الیالأبد باید مردم سکوت محض داشته باشند. این بود که امروز بیانیهٔ دیگری از طرف مقام معظم رهبری صادر شد که در رادیو و تلویزیون خوانده‌شد و اشاره فرمودند که این گروه‌های مفسد و محارب باید به جای خودشان بنشینند و با آن‌ها با شدت برخورد خواهد شد.

یک جمله دربارهٔ مجموع این دو فرمایش مقام معظم رهبری عرض می‌کنم. البته همهٔ مردم ما بحمدالله آنچنان رشد سیاسی و اجتماعی دارند که وظایف خودشان را بسیار خوب می‌فهمند و احتیاج ندارند که مثل بنده‌ای برای آن‌ها توضیح بدهم، ولی ممکن است بعضی جوان‌ها، کسانی که هنوز رشد اجتماعی–سیاسی پیدا نکردند، درست معنای این تعبیرات را درک نکنند.

 توصیه رهبر به آرامش؛ یعنی آمادگی برای وظایف مهمتر

همهٔ تأکیداتی که مقام معظم رهبری فرمودند برای حفظ سکوت و آرامش با این هدف است که نیروهای شما بی‌هدف هدر نرود و صرف درگیری‌هایی نشوند که دشمن را خوشحال می‌کند. اما این معنایش این نیست که شما فکر کنید هیچگاه وظیفهٔ دیگری نخواهید داشت. بهخصوص بیانیهٔ بعدی کاملاً روشنگر این مطلب است که مردم همواره باید آمادگی خودشان را برای هرگونه واکنش به دشمنان اسلام حفظ کنند.

ضرورت آمادگی برای جهاد در رکاب صاحبالزمان‌‌‌عجلاللهتعالیفرجه

این آموزه‌ای است که امامان معصوم در طول تاریخ به ما داده‌اند. در دعای عهدی که هر روز صبح ان‌شاءالله می‌خوانید و میثاق خودتان را با وجود مقدس امام زمان تجدید می‌کنید، این جمله‌ها آمده که من آرزو می‌کنم که بتوانم در رکاب تو ای امام زمان درحالی‌که شمشیرم را کشیده‌ام، نیزه‌ام را برهنه کرده‌ام، آمادهٔ فداکاری و شهادت باشم؛ مجرّداً قناتی، ملبیاً دعوه الداعی فی الحاضر والبادی. آنگاه که از طرف خدای متعال،از طرف رهبران الهی، از طرف رهبر امت اسلامی، امری صادر شد، دعوتی شد برای حضور، با شمشیرهای کشیده حاضر باشیم در صحنه. این آمادگی همچنان باید در مردم ما محفوظ باشد. شنیده‌اید کسانی بودند در طول تاریخ غیبت روزهای جمعه، شمشیرشان را برمی‌داشتند، با اسبشان می‌رفتند در صحرایی تمرین می‌کردند که اگر فردایی امام زمان‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه ظهور کرد، آن‌ها با شمشیر آماده، با تجهیزات نظامی در رکابش حضور پیدا کنند. این آموزشی است که به ما داده‌ شده است.

 صبر  به معنای غفلت از وظایف نیست!

ما مردم و شما عزیزانی که در این صحنه‌ها حضور یافتید، می‌خواهیم به تمام دشمن، به تمام دشمنان خارجی و مزدوران داخلی‌شان اعلان کنیم که گمان نکنید صبر و آرامش ما بی‌نهایت است؛ گمان نکنید تبلیغاتی که شما به نام مبارزه با خشونت کردید، ما را خواب کرده و از وظیفهٔ الهی خودمان غافل ساخته. به‌وقتش، آنگاه که رهبر امر بفرماید با تمام توان تا آخرین نفس پایداری خواهیم کرد.

آنچه بنده می‌خواهم در اینجا عرض بکنم، باز اقتباسی است از رهنمودهای مقام معظم رهبری در پایان سخنان دردمندانه‌شان که به وسیلهٔ رسانه‌ها پخش شد و همهٔ شما شنیدید. یعنی بنده هم می‌خواهم این درس را از ایشان فرا بگیرم و در آخر سخنانم خطاب به پیشگاه مقدس ولی عصرعجل‌الله‌فرجه‌الشریف عرضی داشته باشم. اگر شما هم با این عرض موافق بودید، موافقت خودتان را اعلام خواهید کرد.

عرض توسل به محضر حضرت صاحب الزمان‌‌‌‌‌عجلاللهتعالیفرجه

السلام علیک یا اباصالحٍ المهدی! آقاجان ما معتقدیم شما صدای ما را می‌شنوید. از احوال و اوضاع ما اطلاع دارید. از نیت‌ها و انگیزه‌های ما هم باخبرید. از مظلومیت اسلام و تشیع در طول تاریخ و مظلومیت امامان معصوم و در این زمان از مظلومیت جانشین به‌حق خودتان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای آگاه هستید (صلوات حاضرین).  ما ارادتمندان به اهلبیت و کسانی که افتخارِ اعتقاد به امامت شما دارند و بهعنوان کسانی که با شما میثاق وفاداری بسته‌اند و همچنین با جانشین شما، بار دیگر میثاق خودمان را تجدید می‌کنیم و به جهانیان اعلام می‌کنیم که تا آخرین نفس دست از حمایت اسلام و نظام اسلامی برنخواهیم داشت.

ما امروز پیروی از شما را در پیروی جانشین بهحقتان مقام معظم رهبری می‌دانیم، اطاعت از ایشان را مثل اطاعت از اوامر خاص شما بر خودمان واجب می‌دانیم.

ما تا کنون برای اطاعت اوامر ایشان، هرگونه تلخی‌ای را در کام خود تحمل کردیم، اما اگر روزی ایشان اشاره‌ای بفرمایند جان ما در مقابل اطاعت اوامر ایشان ارزشی نخواهد داشت.

اجازه دهید چند جمله دعا کنم، پروردگارا تو را به عزت و جلال خودت سوگند می‌دهیم که عزت اسلام و مسلمین روزافزون بفرما.

سایهٔ مقام معظم رهبری همواره بر سر ما و بر سر همهٔ مسلمانان جهان مستدام بدار.

توفیق اطاعت از رهنمودها و اوامر ایشان به همهٔ ما عنایت بفرما.

روح امام راحل و شهدای والا مقام اسلام را با انبیا و اولیاء محشور بفرما.

توفیق شهادت در راه خودت و در راه دفاع از احکام نورانی اسلام به همهٔ ما عنایت بفرما.

و السلام علیکم و رحمةالله


[1].  نور، 62.