سلوک جوان؛ چهل برنامه و دستورالعمل اخلاقی، عرفانی، اعتقادی و اجتماعی

سلوک جوان؛ چهل برنامه و دستورالعمل اخلاقی، عرفانی، اعتقادی و اجتماعی

رقعی، شومیز، 142 صفحه، چاپ اول 1400، چاپ دوم 1402.

دروس اخلاق استاد فرزانه حضرت آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي «رضوان‌الله علیه» حاوي نكات فراواني است كه مي‌تواند چراغ راه جويندگان كمال و قرب الهي و دستماية شيفتگان خودسازي قرار گيرد. این كتاب، بخشي از برنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي اعتقادي، اخلاقي، عرفاني و اجتماعي آن عالم ربانی دربارة جوانان عزيز است كه به‌كوشش جناب آقاي علي حسن‌زاده از ميان مجموعه آثار معظم‌له انتخاب، عنوان‌گذاري، نظام‌دهي و گردآوری شده و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

این نوشتار در 6 فصل سامان یافته و هدف اصلي آن، ارائه رهنمودهايي به جوانان عزيز در مسير رشد و تعالي و شكوفايي است. 

توجه به خدا، انس با او و راه‌های افزایش محبت به خدا، برنامه عملی خودسازی، خلوص نیت، تقویت اراده، اعتقاد و توکل به خدا از جمله مباحث یه فصل آغازین این کتاب است.

فصل چهارم با محوریت مراقبت‌های سلوک تهیه شده است و به مباحث چون حضور قلب، توجه به بزرگی خداوند و کوچکی خود، تنظیم برنامه‌ای برای خواب و خوراک در مسیر سلوک، آداب سیروسلوک و آداب رفاقت اشاره می‌کند.

آفت‌زدایی از مسیر سلوک در فصل پنجم این کتاب آمده است. مدیریت و کنترل غرایز، هیاجانات و احساسات، لزوم دوری از دنیا و دوستان ناصالح و مبارزه با حرص و شبهات ازجمله مباحث این فصل است.

فصل ششم به تربیت و تهذیب نفس اشاره دارد و درباره موضوعاتی چون اهمیت نماز، عبادت عاشقانه، تفکر در عظمت خدا، ارتباط با امام زمان عج‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف و اولیای الهی و تقویت معرفت، بحث می‌کند.

گفتنی است، در اين مجموعه سخنان معظم‌له بدون دخالت در متن و تصرّف در آن آورده شده و تنها در آغاز هر مطلب پرسشي متناسب با سخنان معظم‌له آمده است تا ذهن خوانندگان را آمادة توصيه و دستورالعمل حضرت استاد بنمايد.