فازهای پرواز (2)

فازهای پرواز (2) - مجموعه «پرواز تا بی‌نهایت»

وزیری، شومیز، 480 صفحه، چاپ اول 1402.

این کتاب حاصل تقریر بخشی از مباحث دروس اخلاق استاد فرزانه، حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی است كه در ماه مبارک رمضان 1434ق (تیر و مرداد 1392) در دفتر مقام معظم رهبری ارائه شده است و با نظارت حجت‌الاسلام آقای دکتر سیداحمد فقیهی، توسط حجت‌الاسلام آقای محمدعلی محیطی اردکان تدوین و نگارش و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

نوشتار حاضر که با هدف بررسی فضیلت اخلاقی صبر و ارائه راهکار برای تقویت این ارزش والای اخلاقی، تهیه و تدوین شده و در 27 گفتار سامان یافته است.

آیت‌الله مصباح مطابق شیوه منطقی و همیشگی طرح مباحثشان، در گام نخست به مفهوم‌شناسی صبر و جایگاه آن در میان ارزش‌های اخلاقی پرداخته‌اند. سپس اهمیت و ضرورت صبر و نقش آن در زندگی انسان را بیان کرده‌اند. در گام بعد، توجه به شیوه‌های تشویق به صبر در قرآن کریم و روایات زمینه را برای تبیین شیوه‌های پرورش روحیه صبر بر اساس مکتب تربیتی اسلام فراهم کرده‌اند.

در مسیر صبر و پایداری، شبهه‌های شیطانی نیز در کمین است که نمونه‌هایی از آنها در گفتار هفتم بررسی شده است. صبر که به‌حق روح عبادات است صابران باایمان را به مقام‌های والای معنوی می‌رساند. معرفی الگوهای صبر و استقامت، از جمله پیامبران الهی و درمیان ایشان، پیامبر گرامی اسلام و همچنین سیری در زندگی صبورانه حضرت علی‌علیه‌السلام و امام حسن مجتبی‌علیه‌السلام بخشی دیگر از اثر پیش روست.

در ادامه این اثر ارزشمند، مباحث بنیادینی مانند فلسفه شرور و سختی‌ها در زندگی دنیا، دشواری صبر شیعیان، مراتب صبر، ارزش والای پایداری با ولایت، قلمرو مطلوبیت صبر، رابطه صبر و دعا و همچنین رابطه صبر و تقیه، بیان شده است. سپس مسئله صبر در برابر سخنان آزاردهنده مردم بررسی شده و راهکاری برای کسب ملکه صبر ارائه شده است.

گفتنی است، موضوع صبر در پژوهش حاضر به گونه‌ای ساماندهی و بررسی شده است که اثری جذاب، خواندنی و کاربردی را برای اخلاق‌جویان خلق کرده است.