علامه مصباح یزدی: بزرگترین آفت اخلاقی در مسائل فردی "غرور" است

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: بنده با این‌که 50 سال در زمینه مسائل اخلاقی تلاش کرده‌ام و همراه با دوستان برنامه‌های بسیار متنوعی را اجرا کرده‌ایم، اما اذعان می‌کنم که محصول آن بسیار ناچیز بوده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اعضای شورای تهذیب و اخلاق ضمن تبریک عید سعید مبعث گفت: ریشه مفاسد موجود در عالم، کاستی‌های اعتقادی و اخلاقی است و علت بسیاری از کمبودهای اخلاقی نیز نقص‌ها و کاستی‌های فکری و اعتقادی است.
حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به برقراری نظام اسلامی در کشور ایران، با بیان خاطراتی ادامه داد: حال که نام کشور ایران با نام اسلام گره خورده، بسیاری از اقوام و کشورهای مختلف می‌خواهند بدانند که این نظام چگونه با مفاسد اخلاقی برخورد می‌کند و چشم امید آنها به انقلاب اسلامی ایران است.
وی با بیان این‌که امروزه فساد اخلاقی در همه عالم فراگیر شده است، ادامه داد: اما باید دید کشوری که از غنی‌ترین منابع اخلاقی و دستورالعمل‌های اخلاقی و به طور کلی فرهنگ اخلاقی برخوردار است، در این زمینه چه انجام داده است، این در حالی است که مفاسد اخلاقی در کشور ما حتی در بین متدین‌ترین اقشار جامعه نیز راه یافته است.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که از زمان خلقت آدم(ع) تا کنون در هیچ زمانی کمیت و کیفیت مبارزه با دین، تا این حد شدید نبوده است، ادامه داد: بالاترین شبهات اعتقادی و اخلاقی از سوی پوزیتویست‌ها، ماتریالیست‌ها و سایر مکاتب انحرافی در حال مطرح شدن است و از سویی عوامل فساد اجتماعی نیز گسترده بوده و شیاطین از پیشرفت و تکنولوژی نیز در این مسیر بهره می‌گیرند و لذا در هیچ زمانی و در هیچ قومی دانشمندان و علما به این اندازه مسئولیت سنگین مبارزه با مفاسد اخلاقی را بر دوش نداشته‌اند، چون هرگز دشمنی با چنین قدرتی در برابر آنها قرار نگرفته است.
وی افزود: در این شرایط ما چه اندازه احساس مسئولیت کرده و چاره‌اندیشی کرده‌ایم، هرچند کسی توقع تحقق محال ندارد تا با همه شیاطین عالم مبارزه شود، اما باید دید در سطحی که ممکن بوده تا چه اندازه کار شده است.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که گاهی بسیاری از امکانات، وقت و تلاشمان را صرف چیزهایی کرده‌ایم که حداقل کم سودتر بوده است، ابراز داشت: گاهی ده‌ها سال عمر افراد صرف مسائلی مانند فقه می‌شود که هرچند خوب است، اما با توجه به کاستی‌های اخلاقی و اهمیت آن، باید به آن نیز توجه شود. البته لازم به ذکر است که در عین حال هنوز در فقه نیز به میزان کافی فقیه نداریم و نیاز به کارکردن در فقه است، اما با توجه به اهمیت مسائل اخلاقی باید تقسیم کار شده و در این زمینه نیز کار شود.
وی ادامه داد: بنده با این‌که 50 سال در زمینه مسائل اخلاقی تلاش کرده‌ام و همراه با دوستان برنامه‌های بسیار متنوعی را اجرا کرده‌ایم، اما اذعان می‌کنم که محصول آن بسیار ناچیز بوده است.
علامه مصباح یزدی افزود: اگر عده‌ای این نیاز را درک کرده و احساس مسئولیت کنند، باید تمام توان خود را در این مسیر به کار گیرند و برای موفقیت و تأثیرگذاری، همواره دست به دامان اهل بیت(ع) باشند.
وی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران، بزرگترین آفت اخلاقی را در مسائل فردی غرور دانست و افزود: هراندازه در این راه تلاش شود که انسان بفهمد چیزی از خود ندارد، کم است، و این آفت حتی در مسائل اجتماعی و سیاسی نیز تأثیرات زیادی دارد، مثلا فرد گمان می‌کند که همه چیز را بهتر از دیگران درک کرده و می‌پندارد بیشتر از دیگران به مردم خدمت کرده و کم‌کم سبب می‌شود تا نقص خود را نبیند و حتی در این راه نصیحت ناصحان را نیز نشنود.
در ادامه علامه مصباح یزدی به سؤالات اخلاقی اعضای شورای تهذیب و اخلاق پاسخ داد.
گفتنی است این مراسم 30 خردادماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...