پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي | آیت‌الله مصباح يزدي: رعایت محدودیت در كسب لذت، موجب کمال بالاتر انسان می‌شود
قال علي عليه‌السلام : إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا؛ امير مومنان عليه‌السلام مي‌فرمايند: همانا براي شما بهايي جز بهشت نيست، پس به کمتر از آن نفروشيد. (نهج‌البلاغه، حکمت456)

دوشنبه 31 /02 /1397

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن با برشمردن برخي لذت‌های حلال که خداوند برای بشر مجاز شمرده است، اظهار داشت: خداوند متعال بهره‌مندي از برخی لذت‌ها را عبادت تلقی کرده است؛ اما برای آن حدودی را تعیین کرده است. اسلام نمی‌گوید لذت نبرید؛ اما می‌گوید حد و مرزی را براي لذت رعایت کنید تا هم لذت شيرين‌تری را درک کنید، هم در سایر جنبه‌های انسانی رشد و کمال بیابید، و هم پاداش اخروی و ابدی نصیبتان شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثارحضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از پاسداران سپاه قدس و خانواده‌هاي ايشان در مشهد مقدس، با اشاره به رشد عقلی انسان‌ها در طول حیات، خاطر نشان كرد:  مثلا خوردن داروی تلخ برای طفل کوچک ناخوشایند است و گاهی در برابر آن مقاومت می‌کند؛ اما همان طفل وقتی بزرگ‌تر می‌شود و رشد عقلی می‌یابد، نه تنها داروی تلخ را برای بهبود بیماری خود ميل می‌كند، بلکه برای به دست آوردن آن هزینه هم می‌کند.

آیت‌الله مصباح يزدي با بیان مقدمه فوق افزود: هر چند این مسأله‌اي ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌رسد، اما اگر آن را درست تحلیل کنیم، در می‌يابیم که يك طفل فقط آنچه با غرائز وی سازگار است را درک می‌کند و به چیز دیگری نمی‌اندیشد؛ لذا داروی تلخ را نمی‌پسندد؛ اما وقتی توانايي درک و تعقل وی افزايش می‌يابد، از خوردن داروی تلخ استقبال می‌کند و می‌فهمد گاهی تحمل چند لحظه تلخی برای بهره‌مندی از لذت طولانی‌تر، نه تنها سزاوار، بلکه لازم است.

وی ادامه داد: گاهي مقايسه يك رفتار با نتيجه آن، و تصميم‌گرفتن در باره تحمل سختي زودگذر براي رسيدن به خوشي بعد از آن كار ساده‌اي است؛ اما اگر گفته شود برای رسیدن به لذت و خوشی دائمی ‌و بی‌نهایت، انسان باید در طول عمر خود از برخي لذت‌ها چشم‌پوشی کند، در برابر برخی ناملایمات صبوری کند، و سختی‌هایی را به جان بخرد؛ تصميم‌گيري در اين مورد كمي پيچيده و دشوار است.

این مفسر قرآن کریم با استناد به آیاتی از قرآن اظهار داشت: حیات اصلی و واقعی انسان، در آخرت است. بر این اساس  عمر 80-70 ساله بشر در اين دنيا اصلاً زندگی نیست، بلکه مرگ تدریجی مقدمه‌ای برای رسیدن به زندگی ابدی، و در واقع مرگ تدريجي است. بنا بر اين جا دارد كه انسان در طول عمر گذراي اين دنيا از لذت‌های حرام چشم بپوشد، تا لذت ابدی عالم آخرت نصیبش شود.

آيت‌الله مصباح يزدي افزود: اگر خوب بیندیشیم، جای بسی تعجب است که یک فرد بیمار، برای چند سال زندگی بیشتر یا راحت‌تر، حاضر است زیر تیغ جراحی رفته و سختي‌هاي آن را تحمل کند؛ اما برای رسيدن به خوشی‌هاي بی‌نهایت، از برخی لذت‌های زودگذر چشم پوشی نمی‌کند.

وی با اشاره به این که گاهی اعتياد انسان به انجام برخي كارها موجب مي‌شود كه نتواند مطابق دانسته‌هاي خود رفتار كند، اظهار داشت: برای مقاومت در برابر عوامل لذت‌آور، ما بايد سعی کنیم که خودمان، اراده‌مان را به دست بگیریم، نه این که لذت‌های حرام اراده ما را به دست بگیرند. يكي از عوامل خودکنترلی كه اراده انسان را تقویت می‌کند، روزه است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأكيد بر این که ما نباید سطح فهم‌مان را در حد درك يك کودک نگه داشته، و لذت آنی را بر لذت ابدی ترجیح بدهيم، اظهار داشت:  ما باید خودمان را رشد دهیم، تا لذت‌های حقیر در چشم ما جایگاهی نداشته باشد. برخی اولیای الهی از سجده نیمه شب‌شان با چشمان اشكبار، چنان لذتی می‌برند که حاضر نبودند آن را با هیچ لذتی در دنیا معاوضه کنند. ما، اگر چنین نمی‌شویم، حداقل حدود لذت‌ها را رعایت کنیم.

وی ضمن برشمردن برخي لذت‌های حلال که خداوند برای بشر مجاز شمرده است، اظهار داشت: خداوند متعال بهره‌مندي از برخی لذت‌ها را عبادت تلقی کرده است؛ اما برای آن حدودی را تعیین کرده است. اسلام نمی‌گوید لذت نبرید؛ اما می‌گوید حد و مرزی را براي لذت رعایت کنید تا هم لذت شيرين‌تری را درک کنید، هم در سایر جنبه‌های انسانی رشد و کمال بیابید، و هم پاداش اخروی و ابدی نصیبتان شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر این که مبادا كودكانه رفتار کنیم و لذت آنی را ترجیح دهیم، خاطر نشان کرد: برخی افراد، با وجود رشد سني فهم كودكانه‌اي دارند؛ درحالي که ممكن است یک نوجوان 13 ساله به قدری بزرگ شود که شخصيت بزرگي مانند حضرت امام(ره) او را رهبر خود معرفی کند!

اين مفسر قرآن كريم در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر اين‌كه لازم است هر يك از ما عاملي براي تذكر و يادآوري داشته باشيم، ادامه داد: از همين‌رو است كه «ذکر» و «تذکره» به عنوان نام‌های قرآن کریم بيان شده است؛ در واقع قرآن آنچه را می‌دانید، به شما یادآوری می‌کند، تا آنها را فراموش نکنید. تلاوت قرآن و توجه به ترجمه آن موجب التفات بيشتر ما نسبت به مضمون آيات و هدایت ما خواهد بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با ستناد به حدیثی از امام صادق (ع)، افزود: بر اساس روایات، ما بايد هم‌نشین خود را از کسانی انتخاب کنیم که دیدنش ما را به ياد خداوند متعال بياندازد، سخنش سبب افزایش علم ما شود، و عملش آخرت را به ما يادآوري كند.

گفتنی است این دیدار نهم اردیبهشت ماه در مشهد مقدس برگزار شد.

 

آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org